|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Bourgeois is jaloers op de Catalanen: "Vlamingen zouden ook best wat trotser mogen zi
"Ik ben jaloers op de Catalanen", zo zei Vlaams minister-president Geert Bourgeois in De Ochtend op Radio 1. Bourgeois verwijst dan vooral naar het feit dat de trots op de Catalaanse identiteit zo breed gedragen wordt, van links tot rechts en van de sportwereld tot de culturele wereld en de vakbonden. "Vlamingen zouden ook best wat trotser mogen zijn op hun identiteit", aldus Bourgeois.
Bourgeois herhaalde in De Ochtend zijn oproep tot dialoog. Maar volgens hem heeft Madrid nog niet duidelijk laten verstaan dat ze die dialoog wil aangaan. "Ik hoop dat alle partijen aan tafel gaan zitten. Lukt dat niet, dan moet er bemiddeling komen", aldus Bourgeois. De Vlaamse regeringsleider is niet te spreken over het geweld dat zondag is gebruikt tijdens het referendum. Hij betreurt ook dat de Europese Unie dat geweld nog niet duidelijk heeft veroordeeld. Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/...teit-b54c8a36/; 3/10/2017 Eigen mening: Ik wil mij hier graag de bedenking maken dat we niet alleen als Vlaming wat meer patriottistisch mogen zijn maar ook als Belg. Ik vind dat wij als Belgen ook veel hebben om trots op te zijn zowel op cultureel vlak als op andere vlakken. Zeker op het vlak van onderwijs hebben we zeker in België ook strekte punten. We hebben al veel bereikt op het vlak van vernieuwingen maar moeten ook zeker aan deze weg blijven timmeren. Ik wil mij ook aansluiten bij de veroordeling van het geweld. Naar mijn mening kan het niet in de eenentwintigste eeuw dat men nog zo gewelddadig reageert op betogingen. Men moet vredevol kunnen protesteren en zijn eigen mening verkondigen. Ik vind ook dat het Catalaanse referendum nu op een verkeerde manier in het nieuws komt. Men zoemt nu te hard in op het geweld en de hardhandige aanpak van de Guardia Civil. Het is uiteraard nodig om dit geweld onder de aandacht te brengen maar het overstemt de vraag waarom dit referendum nu gehouden werd, hoe dit tot stand is gekomen en hoe het politiek vlak nu verder moet. Op deze vragen heb ik graag antwoord terwijl de media eerder sensatiebelust is en inzoomt op sterke koppen vol geweld. |