actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Filmbesprekingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th August 2017, 04:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Chinese actieheld redt Afrika van blanke slechteriken

Chinese actieheld redt Afrika van blanke slechteriken


De Chinese film ‘Wolf Warrior 2’ draait het westerse narratief om. Een charmante Chinese actieheld strijdt tegen sadistische blanke huursoldaten in Afrika. Daarmee oogst de nationalistische kaskraker een ongezien succes in China.



‘Ze zeggen dat geweld nooit iets oplost, maar het is verdorie wel leuk’, gruwelt de gespierde bullebak Big Daddy, kauwend op een Cubaanse sigaar. Daddy, de opperslechterik in de Chinese Wolf Warrior 2, wordt vertolkt door de Amerikaan Frank Grillo. Hij en zijn bende huursoldaten gijzelen onschuldige Afrikaanse dorpelingen en enkele Chinese wetenschappers. Geregeld schieten ze er voor hun plezier een paar dood.

Anders dan in de actiefilms uit Hollywood worden de verdorven slechteriken niet gespeeld door Arabische terroristen of Russische communisten. In Wolf Warrior 2 gaat die eer naar hebberige, bloeddorstige Amerikanen. De boodschap is duidelijk: westerlingen vormen het grootste gevaar voor de wereld. De enige die de arme Afrikaanse dorpelingen kan redden is Leng Feng, de Wolf Warrior. Met zijn fantastische vechtkunsten, gevatte oneliners en moderne wapens hakt hij iedereen in de pan.


Chinese Rambo

In het openingsweekend bracht Wolf Warrior 2 ruim 200 miljoen euro op, meer dan om het even welke andere film ter wereld. Honderdduizenden Chinezen trokken naar de bioscoop en verdrongen het populaire Dunkirk naar de tweede plaats.

De eerste Wolf Warrior was nochtans geflopt en bleef relatief onbekend. Maar deze keer heeft de regisseur een toverformule te pakken om Chinezen te bekoren: een sterk nationalistisch discours – ‘de vijanden van China zijn nergens veilig’ – gecombineerd met actiescènes van Hollywood-kwaliteit. China heeft met Wolf Warrior zijn Rambo te pakken.

Net als veel succesvolle Amerikaanse actiefilms is Wolf Warrior een uitstekend propaganda-vehikel. Hoewel de financiering niet van de communistische partij komt, zou de film nooit ongecensureerd kunnen verschijnen zonder goedkeuring van bovenaf. Het taalgebruik in de film lijkt bij momenten sterk op dat van de Chinese president Xi Jinping, die aanstuurt op een proactief Chinees militair beleid. ‘We zullen iedereen bevechten die ons probeert te verdelen’, beloofde Xi twee weken geleden nog.

China wil zijn economische invloedssfeer uitbreiden tot in Europa. De oude Zijderoute werd vanonder het stof gehaald en kreeg de naam ‘Eén gordel, één weg’. De ‘gordel’ loopt over land, door Centraal-Azië, het Midden-Oosten en een stukje Rusland. De ‘weg’ gaat over zee, langs Indonesië, India en de hoorn van Afrika.

Bij zo’n economische expansiedrift horen botsingen. De film speelt zich af in een ongespecificeerd land in Afrika en waagt zich zo op de geopolitieke frontlijn van de ‘weg’: de Chinese strijd om grondstoffen. Westerlingen die daar een stokje voor proberen te steken, worden afgeschilderd als hebberige huursoldaten.

Militaire analisten wijzen op een in China ongekende aandacht voor militaire details. Wolf Warrior mag dan wel ongeloofwaardige stunts uitvoeren in een race met een tank op rupsbanden, die tank is wel het nieuwste model dat door het Chinese leger gebruikt wordt.

Om het helemaal af te maken viel de première van de film samen met de 90ste verjaardag van het Chinese leger. Een ongelofelijk belangrijke dag in China.


Geen Chinese slechteriken meer in Hollywood

De tijd dat Hollywood als slechterik van dienst een Chinees cast, is voorbij. De laatste jaren ‘redde’ de Chinese markt geregeld Amerikaanse films die in eigen land flopten. Maar een Amerikaanse film kan er niet zomaar in de zalen. Naakt, rebellie, een volk dat democratie eist, zijn taboe. Net als prenten waarin de Chinezen slecht in beeld gebracht worden. Sommige producenten voegen Chinese elementen toe om hun film ook in China op de markt te krijgen.

Enkele voorbeelden? Voor Kung Fu Panda 3 trokken de Chinezen naar LA om mee beslissingen te nemen. Voor de remake van Red Dawn werden de Chinese slechteriken achteraf nog veranderd in Noord-Koreanen. China is een groeimarkt, ook voor bioscopen. Verwacht wordt dat de Chinese markt binnenkort groter zal zijn dan de Amerikaanse.


DS, 06-08-2017 (Kasper Goethals)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.