|
Bekijk Resultaten Peiling: Oostende bant ‘opdringerige’ hulporganisaties uit winkelstraat... | |||
Terecht | 3 | 75.00% | |
Niet ok | 1 | 25.00% | |
Stemmers: 4. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Oostende bant ‘opdringerige’ hulporganisaties uit winkelstraat
Oostende bant ‘opdringerige’ hulporganisaties uit winkelstraat
OOSTENDE Hulporganisaties zoals het WWF, het Rode Kruis en Unicef mogen in Oostende niet langer op straat fondsen werven. ‘Ze klampen de mensen te veel aan. Ook de winkeliers klagen’, zegt de burgemeester van Oostende, Johan Vande Lanotte (SP.A). Oostende is de eerste stad die een totaalverbod op fondsenwerving oplegt. ‘De organisaties zijn te aanklampend’, zegt Vande Lanotte. ‘Mensen komen naar onze winkelstraten om te winkelen, niet om om de tien meter te worden aangesproken.’ De burgemeester beseft dat de hulporganisaties daardoor inkomsten dreigen te verliezen. ‘Maar kunnen ze die inkomsten anno 2017 niet beter verwerven door via internet of sociale media te werken?’ De ngo’s reageren teleurgesteld, en vrezen samen miljoenen euro’s inkomsten te verliezen als andere steden het voorbeeld van Oostende volgen. ‘Want deze manier van fondsen werven brengt nog altijd het meeste op.’ Persoonlijk contact ‘Fondsenwerving op straat is nog altijd vele keren efficiënter dan een mailing of een advertentiecampagne in kranten of op televisie. Je kan mensen persoonlijkaanspreken enuitleggen waarom je hun steun vraagt’, zegt Unicef-woordvoerder Philippe Henon. Unicef wist bijvoorbeeld vorig jaar 75.000 mensen te overtuigen meter of peter te worden van de hulporganisatie, waarbij ze maandelijks 9 tot 10 euro storten. ‘De meeste van deze mensen zijn peter of meter geworden nadat ze op straat waren aangesproken door een van onze fondsenwervers.’ Unicef, Greenpeace en WWF zeggen ook dat ze op geen enkele manier ‘aanklampend’ willen overkomen, zoals ook ondernemersorganistie NSZ zegt. ‘Bijna zeven op de tien winkeliers vinden het storend, onder meer omdat klanten in een boog om je winkel heen lopen als er fondsenwervers op de stoep staan’, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De organisaties maken sinds kort ook afspraken, zodat ze niet allemaal op dezelfde plaatsen neerstrijken. ‘Passanten die niet geïnteresseerd zijn, laten we zonder discussie doorwandelen’, zegt Koen Stuyck van natuurbeweging WWF. Unicef zoekt inmiddels al andere plaatsen op dan de populaire winkelstraten. ‘We hebben een overeenkomst gesloten met meubelketen Ikea: op een aantal dagen mogen we aan de uitgang van hun winkel aan fondsenwerving doen.’ DS, 14-07-2017 (Werner Rommers)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |