actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2017, 11:51
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Stormloop op roetfilters dwingt Schauvliege om subsidie op te trekken

Stormloop op roetfilters dwingt Schauvliege om subsidie op te trekken

Vlaanderen maakt bijna 1 miljoen euro extra subsidies vrij voor wie zijn personenwagen met een roetfilter uitrust. Het aantal aanvragen is in de eerste maanden van dit jaar vertienvoudigd. Dat komt door de invoering van de eerste lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen en de aankondiging van andere steden om dat voorbeeld te volgen en oude, vervuilende dieselauto's te weren. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Er is al jaren een subsidie voor het installeren van een roetfilter op oudere dieselwagens, waardoor die minder gevaarlijk fijn stof uitstoten, maar daar werd nauwelijks gebruik van gemaakt: de voorbije acht jaar werd de premie - die maximaal zo'n 600 euro bedraagt - gemiddeld maar zo'n 40 keer per jaar aangevraagd. Dat veranderde dit jaar: er zijn nu al bijna 1.100 subsidieaanvragen binnen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V), die zich genoodzaakt ziet het subsidiebudget tot bijna 1 miljoen euro te verhogen. "En de verwachting is dat dit budget ook niet volstaat, omdat er nog altijd geen einde komt aan de stroom aanvragen", zegt ze.

Stormloop

Veel heeft uiteraard te maken met de invoering van de Antwerpse lage-emissiezone, waardoor oudere auto's niet meer in het stadscentrum zijn toegelaten. Sinds begin maart worden chauffeurs die toch met een te vervuilende auto de stad binnenrijden beboet. Dat ook andere steden zoals Mechelen, Gent en Brussel aankondigden een lage-emissiezone in te gaan voeren, zorgt voor een stormloop op de roetfilters. "De vraag naar roetfilters is inderdaad gigantisch", zegt ook de Deurnese garagist Louis De Houwer in de krant. "Op een gegeven moment kon de leverancier van filters zelfs even niet volgen met het aanleveren ervan."

De installatie - die zonder subsidie tussen de 900 en 1.100 euro kost - neemt zo'n twee uur in beslag. Eigenaars moeten daarna nog met hun wagen langs de keuring om volledig in orde te zijn.

Datum: 09/04/2017
Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/s...ekken-b7b4a035/

Eigen mening: Het was wel een beetje te verwachten dat er door de invoering van lage-emissiezones nu een grotere vraag is naar roetfilters. Ik vind het dan ook een logisch gevolg dat de subsidie nu wordt opgetrokken. Mensen moeten aangemoedigd worden om te kiezen voor minder vervuilende alternatieven, ook al kosten deze meer. Door middel van de subsidies, zal deze drempel nog verlaagd worden. Ik ben zelf een grote voorstander van lage-emissiezones, omdat er eindelijk actie wordt ondernomen tegen de talloze voertuigen in de stad die te veel schadelijke stoffen uitstoten. Het lijkt misschien drastisch om oudere auto’s te ‘bannen’ uit de stadskern, maar er zijn nu eenmaal drastische maatregelen nodig om luchtverontreiniging tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.