|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
300 extra begeleiders voor leerlingen met gedragsstoornissen
Het gewoon onderwijs krijgt 300 extra begeleiders voor zo'n 2.500 kinderen met gedragsstoornissen en kleuters met het syndroom van Down. De Vlaamse regering trekt daarvoor jaarlijks 15,2 miljoen euro extra uit. Door het M-decreet is het mogelijk dat leerlingen die vroeger in het buitengewoon onderwijs terechtkwamen voor het gewoon onderwijs kiezen.
Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) benadrukt dat die extra investering in begeleiding broodnodig is. "Er was een groep kinderen die tot vandaag uit de boot viel en die geen ondersteuning kreeg. Het gaat hier om kinderen met een speciale zorgnood, kinderen die ernstige gedragsstoornissen hebben, kinderen die woede-uitbarstingen hebben in de klas, kinderen die toch op een bijzondere manier begeleid moeten worden. Dankzij de middelen zullen 300 nieuwe personeelsleden ingezet kunnen worden op de klasvloer in de gewone scholen. Het gaat dan om extra leraren, logopedisten, kinesisten enzovoort", vertelt ze aan VRT Nieuws. Concreet zal het geld naar regionale ondersteuningsnetten gaan. Door het M-decreet, dat vorig schooljaar ingevoerd werd, krijgen nu ongeveer 4.000 kinderen les in het gewoon onderwijs die vroeger naar het buitengewoon onderwijs gegaan zouden zijn. In totaal bieden vanaf volgend schooljaar 2.150 personeelsleden extra begeleiding, goed voor een kost van ruim 100 miljoen euro. Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2943647 Datum: 6 april 2017 Eigen mening: Volgens mij zijn deze extra begeleiders broodnodig. Het M-decreet heeft veel positieve gevolgen en het kan voor veel leerlingen een verbetering zijn, maar zonder de gepaste begeleiding kunnen die positieve gevolgen niet bereikt worden. Ik weet zelf uit stage-ervaring hoe het is om alleen voor zo'n klas te staan. Je wil alle leerlingen helpen, maar daarvoor kom je handen tekort. Ik vind dat voor deze klassen twee leerkrachten nodig zijn. Anders kan je niet alle leerlingen voldoende begeleiden en kan je niet het beste uit hen halen. |