|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Jongeren vaak niet meer in staat tot 'echt' contact
Jongeren hebben steeds meer moeite om 'in het echte leven' te praten met elkaar of relaties aan te knopen. Dat concludeert jongerentelefoon Awel, op basis van contacten met jongeren.
Toen er nog geen sociale media waren, waren de regels eenvoudig. Je werd verliefd, je verzamelde al je moed, je stapte op de ander af en dan kon het alle kanten uit. Met de komst van Facebook, Instagram en andere socialenetwerksites veranderde dat. Contact leggen kon voortaan ook virtueel. Maar de gevolgen zijn dramatisch, stelt Awel vast. Uit gesprekken die de jongerentelefoon had met 120 jongens en meisjes tussen 11 en 19, blijkt dat jongeren het als een heel groot probleem ervaren om los te komen van dat virtuele en elkaar te leren kennen in het 'echte' leven. "Sociale media hebben de drempel om contact te leggen erg laag gemaakt", zegt Sibille Declercq van Awel. "In plaats van op de speelplaats op elkaar af te stappen, sturen jongeren elkaar een 'vriendschapsverzoek'. Ze chatten, maar ze praten niet in het echt. Als dat moment er dan tóch komt na een tijdje, weten ze niet waarover ze het moeten hebben." Te pijnlijk Uit een onderzoek dat de Universiteit Antwerpen uitvoerde bij bijna vijfhonderd jongeren, blijkt dat flirten een voornamelijk digitale aangelegenheid is geworden. Doctoraatsonderzoeker Joris Van Ouytsel: "Online vallen de remmingen weg. Als je de ander niet moet aankijken, vinden jongeren praten gemakkelijker. Je doet het op je eigen tempo, want je kiest zelf wanneer je antwoordt op een bericht. En afwijzing per sms komt minder hard aan." 'Sommige jongeren kennen hun lief énkel vanop sociale media' Relaties starten niet alleen steeds vaker op sociale media, soms gaan ze daar vaak ook een heel eigen leven leiden. Declercq: "We komen soms in contact met jongeren die zeggen dat ze hun lief énkel kennen vanop sociale media en hem of haar nog nooit in het echt hebben gezien." Openingszin Aan jongeren die raad vragen, geeft Awel richtlijnen mee. Declercq: "We zeggen jongeren niet met een belerend vingertje wat ze moeten doen. In de plaats geven we ze erkenning en denken we mee na met hen, over wat een oplossing zou kunnen zijn. Welke openingszin zou goed zijn? Waar zou zo'n gesprek kunnen plaatsvinden?" Tegen ouders zegt Awel: "Praat met jullie kinderen. Laat in de thuissituatie zien hoe zo'n gewoon gesprek eruitziet." Bron: 11-03-17, 12.35u – http://www.demorgen.be/binnenland/j...ntact-b8e6f93d/ Mening: Na het lezen van dit artikel schrik ik er niet van dat jongeren niet in staat zijn tot ‘echt’ contact. Jongeren zeggen zelf dat ze een slechter contact met familie en vrienden hebben door sociale media. Het is algemeen geweten dat jongeren gek zijn van Facebook. Ze kunnen communiceren met vrienden, hun vriendschapsbanden versterken, zich op hun eentje of met anderen amuseren, informatie en natuurlijk ook de oplossingen van hun huiswerk delen … Het is handig en gratis! Via de sociale media zijn tieners immers op zoek naar een vorm van erkenning en bevestiging. Ze posten iets en wachten op een reactie van anderen. Zo kunnen ze concreet zien hoe populair ze zijn binnen hun groep. De sociale netwerken geven jongeren ook de kans om aan hun imago te werken. Via de foto die ze posten, proberen ze zich van hun beste kant te tonen. Of de kant die ze willen tonen … Ze hebben het gevoel dat ze hun reputatie kunnen sturen. Die aanpak is revolutionair en verandert hun kijk op het imago. Zelf ben ik ook opgegroeid met de opkomende sociale media. Ik maak ook gebruik van Facebook, Instagram, … Zoals in het artikel vermeld wordt, is het gemakkelijker om te praten via sociale media dan in het echt. Ik kan hier ook van meespreken. Toch vind ik het persoonlijk contact ook heel belangrijk en probeer ik zo weinig mogelijk in het bijzijn van mijn vrienden mijn sociale media te raadplegen. Wat ik zo goed vind aan de jongerenorganisatie Awel is dat ze de jongeren met vragen niet belerend met het vingertje wijzen van wat ze moeten doen. In plaats geeft Awel ze erkenning en denken ze met hen mee, over wat en oplossing zou kunnen zijn (richtlijnen). Uit een ander onderzoek door eerstejaarsstudenten Psychologie blijkt dat toch vrijwel alle jongeren persoonlijk contact belangrijker vinden dan sociale media. De diensten kunnen wel helpen bij het contact met familieleden en vrienden die ver weg wonen. |