|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Drie bussen van De Lijn geflitst per dag
De bussen van De Lijn maakten vorig jaar meer dan duizend snelheidsovertredingen. ‘Onze *chauffeurs doen het beter dan de gemiddelde Vlaming’, zegt De Lijn.
De buschauffeurs van De Lijn reden vorig jaar 1.110 flitsboetes bij elkaar, oftewel drie snelheidsovertredingen per dag. Volgens het kabinet van Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) zijn dat er net iets meer dan in 2015 (1.081 overtredingen). ‘Dat lijkt veel’, geeft Weyts toe. ‘Maar De Lijn staat wel in voor ongeveer 30.000 ritten per dag. Een buschauffeur begaat afgerond minder dan 1 overtreding per 100.000 gereden kilometer. Wie van ons kan dat zeggen? Ik zal eerlijk zijn: ik niet.’ Ook De Lijn benadrukt dat de gemiddelde Vlaming ongeveer 1 boete op amper 30.000 afgelegde kilometer krijgt. ‘Een pak slechter, dus’, zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. Ze beklemtoont dat De Lijn ook nauwgezet een individueel dossier bijhoudt van alle chauffeurs. Als het echt de spuigaten uitloopt, worden ze zelfs teruggestuurd naar de rijschool. ‘Onze chauffeurs zijn doordrongen van de verkeersveiligheid’, klinkt het. Dat neemt niet weg dat het nog altijd beter kan. Daarom dringt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) bij Weyts aan om de bussen uit te rusten met intelligente snelheidsbegrenzers. ‘Dat is op de Londense bussen al het geval’, zegt woordvoerder Stef Willems. ‘We vermoeden dat de meeste flitsboetes kleine overtredingen zijn. Die kunnen we perfect vermijden door een begrenzer in te stellen van 50 kilometer per uur in de bebouwde kom en 70 kilometer per uur op de gewestwegen.’ Voorlopig ziet minister Weyts daar geen heil in. ‘De chauffeurs van De Lijn begaan minder verkeersovertredingen dan de gemiddelde bestuurder. Dan moet je hen toch niet met alle zonden van Israël overladen.’ Wat hem wél mateloos stoort, is dat de vakbonden nog altijd de verkeersboetes terugbetalen van de chauffeurs. ‘Dat geeft een totaal verkeerd signaal. Zo ontstaat juist het beeld dat de chauffeurs van De Lijn brokkenpiloten zijn. Net het tegendeel is waar.’ Eigen mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat het aantal verkeersovertredingen bij buschauffeurs beduidend lager ligt dan bij de doorsnee burger. Buschauffeurs zijn namelijk de hele dag onderweg en hebben hierdoor een pak meer rijervaring dan de gemiddelde autobestuurder. Daarenboven leggen ze ook nog eens elke dag hetzelfde traject af dat ze door en door kennen en zijn ze verantwoordelijk voor een hele hoop reizigers. Het is dan ook niet meer als normaal dat ze naar de rijschool worden gestuurd als dit de spuigaten uitloopt. Dat de verkeersboetes terugbetaald worden door de vakbonden vind ik al helemaal een verkeerd beeld. Ik zie dit als een fout die je op het werk maakt, maar je wordt er eigenlijk nog eens voor aangemoedigd. Ik denk dat de vakbonden beter kunnen inzetten op een preventie in plaats van een pleister op de wonde te plaatsen. Bronvermelding: • De Standaard • Gepubliceerd: 06/03/2017 om 6:55 • Geraadpleegd: 06/03/2017 om 11:15 • http://www.standaard.be/cnt/dmf20170306_02764616 Laatst aangepast door Graylan.B*oeckx : 6th March 2017 om 12:28. |