actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2016, 12:11
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Nieuwe flitspaal ziet of je belt achter het stuur

Het nieuwe radarsysteem Mesta Fusion meet niet enkel of je te snel rijdt, maar detecteert ook of je verkeerd inhaalt, over een volle witte lijn rijdt, of aan het bellen bent achter het stuur. Er zijn plannen om het systeem volgend jaar in Wallonië te introduceren.

De radar is al sinds 2015 operationeel in het Midden-Oosten (meer concreet in Qatar en Kazachstan). Het systeem zou effectiever zijn dan traditionele flitspalen wat het voorkomen van dodelijke ongevallen betreft, althans volgens de Waalse CEO Michel Niezen.

“Twintig procent van de ongevallen is te wijten aan te snel rijden of het rood licht negeren. Dankzij Mesta Fusion is het mogelijk om ook andere overtredingen automatisch te detecteren. Ik denk hierbij aan verkeerd afslaan, te weinig afstand houden, verkeerd inhalen, op de pechstrook rijden, etc.”

Bij BIVV (Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) reageren ze voorzichtig enthousiast. “Deze flitspaal wordt al jaren aangekondigd. We denken niet dat de introductie voor meteen zal zijn. De beboeting van dergelijke overtredingen strookt niet met de huidige wetgeving. De bewijskracht van een foto ligt juridisch gezien gevoelig. Maar op zich zijn wij wel voorstander van het principe om verschillende overtredingen te kunnen registreren met één camera.”

Niet in lijn met de wet

Het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt dat bepaalde verkeersovertredingen niet via camerabeelden mogen vastgesteld worden. “Het dragen van de gordel en bellen achter het stuur moet volgens het Koninklijk Besluit door een persoon geconstateerd worden. Het is wettelijk gezien nog niet toegestaan dat camera’s dergelijke overtredingen registreren,” aldus Veva Daniëls, woordvoerder van AWV.

Ook in Vlaanderen

CEO Michel Niezen is op de hoogte van de wettelijke beperkingen. “Het klopt dat het wettelijk nog niet mogelijk is om bestuurders aan de hand van camerabeelden te beboeten voor bellen achter het stuur of het rijden zonder gordel. Maar andere overtredingen registreren, zoals het overschrijden van een volle witte lijn, mogen wel volgens het Koninklijk Besluit. We zijn dan ook van plan om de flitspalen eerst zonder die twee specifieke functies op de markt te brengen. In april van dit jaar hebben we al verschillende keuringen aangevraagd. Het is ook de bedoeling om het systeem naar Vlaanderen te brengen, maar we beginnen met Wallonië.”

25/11/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161124_02590548

Eigen mening:
Ik vind het een zeer goed idee dat radars gaan kijken of de bestuurder niet op zijn gsm zit. Het argument dat een overtreding zoals op je gsm zitten of je gordel niet aan hebben moet gecontroleerd worden door een bevoegd persoon. Vind ik maar zwak. Het zijn 2 duidelijk waarneembare overtredingen en kunnen volgens mij perfect gecontroleerd worden door een radar. Het gsm gebruik in het verkeer moet dalen. Ik heb zelf al bijna een ongeluk meegemaakt waarbij een bestuurder op zijn gsm zat. Het is ook vreselijk irritant wanneer een bestuurder op zijn gsm zit en niet doorrijdt voor een stoplicht. Daarom hoop ik dat ze snel van dit idee, de realiteit kunnen maken.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.