actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd November 2016, 19:14
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User

‘Beperkingen op persvrijheid in Turkije zijn alarmerend’

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de recente maatregelen van de Turkse overheid tegen de media ‘alarmerend’ genoemd. Ze waarschuwde dat dit een ‘centrale rol’ zou spelen in de onderhandelingen over de toetreding tot de Europese Unie waarvoor het land kandidaat is.

‘Wat Turkije betreft, dat kostbare zaken als de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting voortdurend beperkt worden, is voor mij en de hele regering bijzonder alarmerend’, verklaarde Merkel op een persconferentie in Berlijn.

De Turkse politie pakte maandag de hoofdredacteur en verscheidene journalisten van Turkijes grootste oppositiekrant Cumhuriyet op. De pers heeft erg te lijden van de zuiveringen die worden doorgevoerd sinds de mislukte putsch van juli.

De arrestaties kaderen in een onderzoek naar ‘terroristische activiteiten’ in verband met de beweging van prediker Fethullah Gülen, die ervan beschuldigd wordt de mislukte putsch te hebben aangestuurd, en in verband met de Koerdisch Arbeiderspartij PKK.

Merkel noemde de arrestaties bij Cumhuriyet een ‘droevige evolutie’. Ze benadrukte dat de ambassadeur van Duitsland in Turkije naar de redactie van de krant was gegaan. ‘De journalisten mogen zeker zijn van onze solidariteit’, aldus Merkel. ‘En uiteraard speelt zo’n kwestie een centrale rol in de onderhandelingen voor de toetreding tot de Europese Unie’, waarschuwde de bondskanselier.

Bron: De Standaard
Datum: 2/11/2016

Eigen mening:
Onder het bewind van president Erdogan lijkt Turkije meer en meer af te stevenen op een dictatuur. Kritiek op het bewind word zwaar bestraft, en zelfs de persvrijheid wordt aan banden gelegd. Dit is een slechte evolutie aangezien dit dwars staat op waar Europa voor staat.
Toch wil Turkije toetreden tot de Europese Unie. En dat lijkt me geen goed idee. Ik betwijfel of de toetreding van Turkije tot de EU voordelen zou opleveren voor ons.
Ik geloof dat door het grote cultuurverschil er enkel spanningen van zullen komen.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:46.