|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zwarte Amerikanen vaker geweigerd door Uber-taxi's
Zwarte Amerikanen die een taxi willen bestellen via taxi-app Uber moeten langer wachten en worden vaker geweigerd dan blanke consumenten. Dat blijkt uit een discriminatieonderzoek van 1.500 ritten van de Amerikaanse deeltaxibedrijven Uber, Lyft en Flywheel in de steden Boston en Seattle.
In Seattle moesten consumenten met een 'zwart' klinkende naam en donkere huidskleur tussen de 16 en 28 procent langer wachten voordat hun ritaanvraag geaccepteerd werd bij de apps van Uber en Lyft. Bij UberX, de budgetdienst van Uber, verdubbelt daarna de kans dat de al geaccepteerde rit alsnog geannuleerd wordt zodra de chauffeurs in het digitale klantenprofiel zien dat de consument een Afro-Amerikaans voorkomen heeft. Onderzoek "Door de bank genomen zien we bij UberX-chauffeurs duidelijk bewijs van discriminatie op grond van ras, bij die van Lyft is daarvoor enig bewijs en bij Flywheel-chauffeurs geen enkel bewijs", aldus het National Bureau of Economic Research, dat het onderzoek uitvoerde. Toch is niet goed vast te stellen of Lyft-chauffeurs meer of minder racistisch zijn dan Uber-chauffeurs. UberX komt het slechtst uit het onderzoek naar voren omdat de chauffeurs daar in eerste instantie de ritten accepteren en daarna weigeren. Bij Lyft krijgen chauffeurs de foto en naam van hun klanten al te zien voordat ze een rit al dan niet accepteren. Als ze een klant weigeren, zoekt het systeem sneller dan bij Uber naar een nieuwe chauffeur. Bij Uber moeten de chauffeurs eerst de rit accepteren voordat ze het profiel van de klant te zien krijgen. De discriminatie vindt dan later in het proces plaats en dat leidt tot relatief langere wachttijden. Geen foto's van consumenten Flywheel, de taxi-app van de Yellow Cab, komt beter uit de bus, zonder dat de onderzoekers daar een duidelijke verklaring voor hebben. Anders dan bij Lyft en Uber toont deze app chauffeurs geen foto's van consumenten, wat mogelijk voorkomt dat chauffeurs ritten weigeren op grond van ras. Discriminatie en racisme onder taxichauffeurs is geen nieuw probleem. Technologiebedrijven als Uber beloven juist een perfecte, efficiënte markt te creëren, waarin racisme niet voorkomt. Want computers hebben geen emoties en matchen klanten en chauffeurs ongeacht hun huidskleur, geslacht of seksuele voorkeur. Bovendien hebben zowel de chauffeurs als de consumenten een profiel op het netwerk van de app. Ze kunnen elkaar 'sterren' en recensies geven. Dit moet correct gedrag stimuleren. Toch weerhoudt dit taxichauffeurs er niet van ritten te weigeren op basis van huidskleur. "Discriminatie hoort niet thuis in de samenleving en ook niet bij Uber", laat Rachel Holt, operationeel directeur in de VS weten. De taxideeldienst zegt zich te willen inspannen om racisme tegen te gaan. Datum: 02.11.2016 Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/z...axi-s-bfd9c11d/ Mening: Ik vind bedrijven zoals Uber zeer initiatief. Hun doelgerichtheid en focus op de klant heb ik altijd geapprecieerd. Als er tekenen van racisme zou opmerken, zou dat natuurlijk mijn mening onmiddellijk veranderen. Het is echter niet het bedrijf dat deze problemen veroorzaakt, maar de werknemers die voor het bedrijf werken. Door de vooroordelen van de chauffeurs, worden mensen met een andere huidskleur minder goed geholpen. Dat vind ik niet terecht. Bedrijven zoals Uber moeten hun werknemers meer aanmoedigen om vooroordelen of racisme aan de kant te laten liggen, zelfs als ze slechte ervaringen hebben gehad met mensen van een andere nationaliteit. Het is niet correct om alle een bepaalde categorie van de bevolking over één kam te scheren. |