|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zaventem wil binnen Europa voortrekker zijn van concept ‘secure airport’
Zaventem wil binnen Europa voortrekker zijn van concept ‘secure airport’
Vandaag om 18:18 door Marjan Justaert In de nasleep van de aanslagen wordt volop nagedacht over hoe de ‘landside’ op de luchthaven - de publieke terminal met vrije toegang, het gedeelte vóór de security check - toch beter beveiligd kan worden. ‘We zijn er nog niet’, aldus Wilfried Covent, hoofd beveiliging van Brussels Airport Company (BAC), ‘het is even zoeken geweest met de precheck, maar ik ben er zeker van dat we naar een vlot proces kunnen evolueren, waarbij de passagiers geen extra hinder ondervinden en waarbij het risico zich niet gewoon naar buiten verplaatst.’ Dat was vlak na de heropstart het geval. 22 maart heeft de nationale luchthaven in Zaventem geleerd dat de ruimtes waar het publiek vrij in en uit kan lopen, beter beveiligd moeten worden. Dat zegt Wilfried Covent, hoofd van BAC Security, op dit moment in de parlementaire onderzoekscommissie 22/3. ‘Een nulrisico bestaat niet, maar je kunt wel meer doen door bijvoorbeeld de risico’s te spreiden, gerichtere controles, camerawerk en dergelijke. Ik ben er zeker van dat we een voortrekker kunnen zijn in Europa om de landside veiliger te laten draaien.’ Gulden middenweg De veiligheid op de luchthaven is Europees gereglementeerd, aldus Covent, op alle Europese luchthavens gelden in principe dezelfde regels. Hij hoopt dat BAC in de toekomst een model kan worden voor een secure airport - al is dat vandaag nog lang niet het geval. Sinds begin deze maand zijn de systematische persoonscontroles vervangen door niet-systematische controles, maar het systeem kampt nog steeds met kinderziekten zoals lange wachtrijen op drukke dagen. ‘Het was even zoeken hoe we de precheck heb best organiseerden, maar er moet een gulden middenweg zijn tussen het beperken van het risico én de hinder.’ Concentratie soft targets Covent sluit zich aan bij hoofdcommissaris Guy Cordeel van de Luchtvaartpolitie, die eerder vandaag zei dat de veiligheidsaanpak voortaan anders moet. De focus moet op intelligence liggen. Ook Cordeel sprak zich uit over het precheck-systeem dat voor veel hinder zorgde bij de heropstart van de luchthaven. ‘Ik heb er weken maagpijn van gehad’, dixit de hoofdcommissaris. ‘Het systeem was het gevolg van onderhandelingen tussen overheid en syndicaten, maar leidde tot een grote concentratie van soft targets vóór de witte tenten. Nu is het iets beter, maar een goed oplossing is een evenwicht tussen veiligheid en leefbaarheid.’ Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160523_02303246 Mening: Het is goed dat ze nu beginnen nadenken over hoe de luchthaven nog veiliger kan worden, maar het is wel een beetje laat nu dat er al een aanslag is geweest. Er moeten altijd eerst slachtoffers vallen voor er zo'n maatregelen worden bedacht en uitgevoerd. Het is ook zeker belangrijk dat deze extra maatregelen de dagelijkse stroom aan toerisme en zakenreizen niet hinderen en dat alles zo vlot mogelijk kan verlopen. Het is goed dat ze alles uitproberen en bijschaven waar nodig. Door de nieuwe ideeën uit te problemen komen ze veel meer te weten over dat het in de praktijk ook werkt. Het is dus goed dat ze nu de kinderziektes proberen te zoeken en er uit proberen te halen. Als alles dan één keer in orde is en alles goed verloopt , hoop ik dat Europa ook volgt met het idee en dat het in alle Europese landen wordt toegepast. Het is in ieder geval al goed dat ze er in België goed over willen nadenken, hopelijk vinden ze dan ook een veilig en efficiënte procedure. |