![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
'Groene' bussen van De Lijn presteren ondermaats
Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil dat de busvloot van De Lijn een pak minder CO2 en fijn stof uitstoot. Daarom bestelt hij bijna 700 nieuwe bussen. Maar de 'groene' bussen die De Lijn momenteel in huis heeft, kunnen een niet al te best rapport voorleggen.
Vooral de 5 waterstofbussen van De Lijn deden het niet goed. De voorbije twee jaar samen reden ze elk amper 26 tot maximum 98 dagen uit. Zo'n 60 procent van de tijd stonden ze defect op stal, zo blijkt uit een antwoord van minister Weyts op een parlementaire vraag van Caroline Bastiaens (CD&V). Ook over de 148 hybridebussen zijn er klachten. Die zouden ook te pas en te onpas in de hangar belanden. In maart werden bestellingen zelfs (even) on hold gezet door aanhoudende problemen. Voor een evaluatie van de elektrische bussen - die elk 45 minuten kunnen rijden alvorens ze 12 minuten lang moeten opladen - is het nog te vroeg. In het najaar wil De Lijn wel een strategische nota klaar hebben, "waarin we alle leerpunten van de afgelopen proefprojecten meenemen". Bron: http://www.demorgen.be/economie/-gr...maats-b26b890d/ 18/05/2016 Eigen mening: Ik vind het goed dat minister van Mobiliteit Ben Weyts iets wil doen aan de CO2 uitstoot van het openbaar vervoer. Hij verlangt op deze manier niet alleen van de burgers dat ze iets doen aan de CO2 uitstoot, maar geeft zelf het goede voorbeeld. Uit dit artikel blijkt echter dat de 'oplossingen' die hier nu voor zijn, niet ideaal zijn. Het kan niet de bedoeling zijn dat er geďnvesteerd wordt in 'groene' bussen, en deze dan meer dan de helft van de tijd defect op stal staan. Dan heeft de aankoop ervan in mijn ogen niet echt veel nut. Ook de hybridebussen leveren duidelijk niet het gewenste resultaat op. Volgens mij had de minister op voorhand wel kunnen inschatten dat bussen die slechts 45 minuten kunnen rijden en dan 12 minuten moeten opladen (en dus stilstaan), niet de beste oplossing zijn voor Vlaanderen. Er komt sowieso al heel wat commentaar op De Lijn over bussen die te laat zijn. Wanneer de bussen dan ook nog eens om de drie kwartier moeten stoppen om op te laden, gaan deze problemen volgens mij alleen nog maar erger worden. Ik vind echter wel dat er moet verder gezocht worden naar manieren om de CO2 uitstoot van het openbaar vervoer te verminderen. |