![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
2 op 3 kinderen falen voor verkeerstoets
2 op 3 kinderen falen voor verkeerstoets 06/05/16 om 05:33 - Bijgewerkt om 05:33 Leerlingen in het basisonderwijs kennen de theorie wel, maar gaan de mist in als ze geconfronteerd worden met échte verkeerssituaties. Dat blijkt uit de resultaten van De Grote Verkeerstoets van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). De kranten van Mediahuis schrijven dat maar liefst twee op de drie kinderen uit het vijfde leerjaar faalden voor de toets. "Je nadert met je fiets een oversteekplaats voor fietsers. Heb je hier voorrang? " Slechts 22 procent van de leerlingen uit het vijfde leerjaar weet dat het antwoord op die vraag neen is. Slechts één op de drie is geslaagd voor de Grote Verkeerstoets van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), die door 33.657 elfjarigen werd ingevuld. De meesten hadden minder dan 17 van de 25 vragen correct. Buiten leren "Dit bewijst dat scholen en ouders met de kinderen de straat op moeten om te oefenen", zegt VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. "Ga met hen naar moeilijke kruispunten en leg uit waar je als voetganger en fietser op moet letten." Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) zegt de resultaten mee te nemen naar het debat over de eindtermen in het *basis- en secundair onderwijs. "Toch hebben al veel leraren aandacht voor verkeersveiligheid buiten de schoolmuren", zegt ze. "Bijvoorbeeld wanneer de klas te voet of per fiets naar het zwembad gaan". Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/2...mal-699983.html Eigen mening Sinds ik zelf met de auto rijd, heb ik mijn rijgedrag als fietser helemaal aangepast. Fietsers hebben vaak het gevoel dat ze alles mogen, dat ze altijd zichtbaar zijn en dat ze ook overal voorrang hebben. Vooral kinderen die zelf nog niet achter het stuur hebben gezeten, begrijpen niet dat je een fietser niet altijd ziet aankomen en dat je ook niet altijd op tijd kan stoppen. Ik woon vlakbij een lagere school en elke ochtend merk ik dat het in de omliggende straten drukker wordt door geparkeerde auto's. Steeds minder kinderen komen met de fiets naar school. Zij worden dus niet geconfronteerd met moeilijke verkeerssituaties. Uiteraard krijgen ze op school wel theorie- en praktijklessen, maar deze lessen zijn slechts simulaties. Op de openbare weg is het heel wat anders. Ik sluit me dan ook aan bij Werner De Dobbeleer die vindt dat leerlingen meer buiten de schoolmuren moeten fietsen, onder begeleiding. Bovendien wordt je vaardig in het verkeer door te oefenen, dat is met autorijden toch ook zo? Door sporadisch verkeerslessen aan te bieden op de lagere school, zullen kinderen een verkeerssituatie niet beter inschatten. |