|
Bekijk Resultaten Peiling: Lat voor de student mag ho(o)g(er) liggen (Lees het artikel!) | |||
Eens | 3 | 15.79% | |
Niet eens | 16 | 84.21% | |
Stemmers: 19. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Lat voor de student mag hoger liggen
,,Lat voor de student mag hoger liggen''
Coalitiepartner CD&V heeft kritiek op de plannen van Vandenbroucke in het hoger onderwijs. ,,De gemeenschap mag van studenten verwachten dat ze zich hard inzetten om binnen een redelijke termijn een diploma te behalen.'' Dat zegt Cathy Berx, Vlaams parlementslid voor de CD&V. Daarmee reageert ze op de plannen van de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), om de middelen van universiteiten en hogescholen te hervormen (DS 17 december) . Berx vindt het verkeerd dat Vandenbroucke als uitgangspunt het aantal afgestudeerden neemt. Dat betekent dat vanaf 2007 universiteiten en hogescholen meer overheidsgeld krijgen naarmate ze meer gediplomeerden afleveren. In de instellingen was daar al veel kritiek op te horen. En nu verzet ook coalitiepartner CD&V zich. De partij denkt dat in het nieuwe systeem het risico op kwaliteitsverlies te groot is. Opleidingen zouden hun niveau laten zakken, zodat meer studenten slagen, en er dus meer geld in het laatje komt. Om dat risico te beperken, stelt Vandenbroucke voor dat docenten hun examens laten nakijken door collega's van andere instellingen. ,,Alsof de collega's daar tijd voor hebben'', reageert Berx nu. ,,Bovendien dreig je daarmee een 'homogenisering' van de examens te creëren. In kleinere opleidingen worden vaak mondelinge examens georganiseerd. Onder druk van de controle zouden die verdwijnen, ten voordele van schriftelijke examens.'' Cathy Berx vraagt zich af waar de student is in de geplande hervorming van het financieringssysteem. ,,Wie de studenten een goede studiebegeleiding geeft, wil Vandenbroucke financieel belonen'', zegt ze. ,,In de praktijk moeten we vaststellen dat precies alleen de betere studenten bij die begeleiding terechtkomen. Wie het echt nodig heeft, komt daar moeilijker mee in contact. Universiteiten en hogescholen hebben nu te weinig instrumenten om in te grijpen waar de nood het hoogst is.'' CD&V wil ook werken aan de inzet en motivatie van de studenten. Ze betreurt dat de student in Vandenbrouckes voorstel nergens rechtstreeks op zijn verantwoordelijkheid wordt gewezen. ,,Slagen of mislukken heeft ook te maken met inzet en motivatie'', aldus Berx. ,,En daar kun je niet aan werken via de outputfinanciering die de minister voorstelt.'' De partij wil daarom de lat voor de studenten hoger leggen. Ze stelt voor iedere student sowieso 120 studiepunten toe te kennen - dat komt overeen met twee studiejaren. Mensen die in een moeilijke situatie zitten, zouden er meer krijgen. Het toegekende pakket studiepunten moeten studenten dan binnen een bepaalde periode ,,opgebruiken''. Wie langer wil studeren, moet een hoger inschrijvingsgeld betalen. In de plannen van Vandenbroucke worden de instellingen beloond als studenten hun masterdiploma's binnen een redelijke termijn behalen. Berx wil de studenten rechtstreeks in het verhaal betrekken, om ze aan den lijve te stimuleren. ,,Uiteindelijk hebben we dezelfde doelstellingen als de minister'', zegt Berx. ,,Namelijk zoveel mogelijk mensen die er het leerpotentieel voor hebben, laten deelnemen aan het hoger onderwijs.'' DS, 19-12-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |