actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2015, 08:31
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Breng valse bommelders voor snelrechter

‘Breng valse bommelders voor snelrechter’

Justitie-expert Brice De Ruyver vindt dat bommelders sneller voor de rechter gebracht moeten worden. ‘Tien maanden later kan de situatie helemaal anders zijn. Het is heel moeilijk voor een rechter om dan nog een gepaste straf uit te spreken’, aldus De Ruyver.

Na de aanslagen in Parijs moesten de veiligheidsdiensten deze maand al meer dan dertig keer uitrukken voor bommeldingen. Donderdag nog werd het Antwerpse hof van beroep ontruimd nadat er een telefonische bommelding binnen was gekomen. De oproeper zei: ‘Il y a une bombe’ en sloot af met ‘Allahu akbar’.

Niet alleen gerechtsgebouwen zijn het voorwerp van valse bommeldingen. Deze maand werden al stations, een dierentuin en verschillende winkels en scholen ontruimd. Soms zijn het mensen die iets verdachts gezien hebben, maar vaak zijn het grappenmakers of aandachtszoekers die *paniek willen zaaien.

Telkens bleek het vals alarm. Maar elke bommelding wordt grondig onderzocht en vraagt een enorme inspanning van de veiligheidsdiensten.

Daarom vindt justitie-expert Brice De Ruyver dat bommelders sneller voor de rechter gebracht moeten worden. ‘Tien maanden later kan de situatie helemaal anders zijn. Het is heel moeilijk voor een rechter om dan nog een gepaste straf uit te spreken’, aldus De Ruyver. ‘Door sneller te bestraffen, schrik je ook kopieergedrag af.’

Justitieminister Koen Geens (CD&V) is te vinden voor het idee. ‘Als aan de voorwaarden van het snelrecht voldaan wordt’, zegt zijn woordvoerder.

Op een valse melding staan vandaag drie maanden tot twee jaar cel en een boete die kan oplopen tot 1.800 euro. Naast de correctionele veroordeling riskeert de bommelder ook een vordering op burgerlijk gebied. Zo kunnen de school, de hulpdiensten of andere personen die last van de ontruiming ondervonden een schadeclaim indienen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151218_02029183

Mening: Hier zeg ik volmonding 'ja' tegen. Ik zie er zelf de grap echt niet van in, om een valse bommelding te doen. In deze tijden, waar (bijna) iedereen in schrik voor IS leeft, vind ik het geen geslaagd grapje. Ik wil niet zeggen dat het in andere tijden wel mag gebeuren, maar hier mogen van mij zware straffen op komen te staan. Terwijl de veiligheidsdiensten op de ene plaats een valse bommelding aan het onderzoeken zijn, kan op een andere plaats WEL iets ernstigs gebeuren, hebben deze mensen daar al eens bij stilgestaan?
Daarom ga ik akkoord met de maatregel dat valse bommelders voor de snelrechter moeten verschijnen. Zo zullen ze wel twee keer nadenken voor ze er nog maar eens aan denken om nog zo een stunt uit te halen en op die manier houden andere bommelders het (hopelijk) ook voor gezien.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.