|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Termont krijgt geen inzage in lijst geradicaliseerden
De Gentse politie wil de burgemeester de namenlijst van geradicaliseerde inwoners niet geven.
Er bestaat een lijst met Gentenaars die mogelijk geradicaliseerd zijn. De lijst wordt bijgehouden en opgemaakt door de Gentse politie. De namen en informatie over netwerken gaan niet naar de burgemeester, maar naar de lokale taskforce radicalisering. Tot frustratie van burgemeester Daniël Termont. In de taskforce zitten de Gentse en de federale politie, het parket en het Orgaan voor de Coördinatie en de Analyse van de Dreiging. De burgemeester heeft geen inzage in de informatie. De taskforce houdt de personen op de lijst in de gaten en beslist wanneer er namen worden doorgegeven aan Termont. Dat is dit jaar al vier keer gebeurd, met de namen van vier Syriëstrijders. Termont kreeg de namen en liet ze schrappen uit het Gentse bevolkingsregister. De burgemeesters van Mechelen en Vilvoorde kregen de lijst wel. ‘Het is niet omdat er maar vier mensen uit Gent naar Syrië zijn vertrokken, dat wij geen probleem met radicalisering hebben. Als grote stad met veel moslims zijn we daar niet van vrijgesteld’, zegt Termont, die de lijst aan de korpschef heeft gevraagd. ‘Hij zegt dat hij die lijst niet mag geven van de federale overheid. Ik weet niet hoe Bart Somers er is aangekomen. Misschien heeft hij een gemakkelijke procureur? Ik pleit ervoor ons die lijsten te bezorgen, dan kunnen we preventief werken. Zonder die informatie, kan je dat niet.’ Datum: 14-12-2015 Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151214_02019978 Eigen mening: Er is nog steeds een grote onenigheid over de werking van de politie in België. De dienst die over terreur gaat is de laatste weken al vaak in opspraak gekomen, zowel in België als in andere landen. Ik denk dat we dan toch wel enkele vragen moeten stellen bij de werking van onze nationale veiligheidsdienst. Ik snap dat ze in discretie willen werken en lekken willen voorkomen door zoveel mogelijk geheim te houden maar sommige mensen zouden ze wel moeten betrekken bij hun onderzoek, zoals bijvoorbeeld de burgemeesters van de grote steden waar veel moslims wonen. Laatst aangepast door S*effie.Van.der.Schraelen : 14th December 2015 om 10:52. |