actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th December 2015, 11:56
Eline.V*anacker Eline.V*anacker is offline
Registered User

Thumbs down Deze drug maakt strijders in Syrië 'onoverwinnelijk'

'Beter dan cocaïne, dankzij deze pillen kan je dagenlang doorgaan.' In Syrië slikken heel wat strijders Captagon waardoor ze in een roes terechtkomen, die oorlog voeren 'eenvoudiger' maakt.

Het is verslavend en ontzettend schadelijk voor de gezondheid, toch zijn Captagon-pillen erg populair bij strijders in Syrië. 'Dankzij de pillen kan je dagenlang doorgaan, beter dan cocaïne', zeggen gebruikers. Dat meldt de Nederlandse omroep NOS.

Volgens Radwan Mortada speelt de drugs een grote rol in de Syrische oorlog. De documentairemaker bracht de drugstrafiek (geëxporteerd uit Libanon) in beeld. Mortada zegt dat het vooral oppositiegroepen zijn die het middeltje gebruiken. 'Voor de jihadisten, die de strikte sharia naleven, is het verboden. Al zijn er ongetwijfeld IS-strijders die deze regel aan hun laars lappen. '

Voorts verdient IS via illegale drugstrafiek veel geld aan Captagon. De productie ervan is namelijk erg goedkoop, waardoor de verkoop al vlug winst oplevert.

ADVERTENTIE

Doet honger en dorst vergeten

Captagon geeft de gebruikers een euforisch gevoel, waardoor ze dagenlang wakker kunnen blijven en roekeloos hun vijand kunnen doden. 'Slapen of zelfs je ogen even sluiten, wordt onmogelijk na gebruik', vertelt een Libanese gebruiker aan BBC. 'Het gaf een zeer aangenaam gevoel, alsof de wereld aan mijn voeten lag', voegt een andere gebruiker toe. 'Onoverwinnelijk, voelde ik me. Alle angst verdween', getuigt een derde man.

IS-strijders
IS-strijders © Reuters

Voor NOS-correspondent Sander van Hoor is het ergens logisch dat de strijders naar zulke middelen grijpen. 'Houd dat maar eens vol zo'n oorlog. Eten en drinken, is vaak niet of in kleine hoeveelheden aanwezig. En Captagon doet net honger en dorst vergeten.'

Nochtans waarschuwen dokters voor de gevaarlijke neveneffecten zoals psychoses en hersenschade.

Gruweldaden onder invloed

Captagon is een pepmiddel op basis van fenetylline. Dit opwekkend middeltje, kan deels verklaren waarom terroristen, schijnbaar emotieloos, gruweldaden kunnen plegen. In het lichaam van de terrorist, die in juni 38 mensen doodde op het strand van het Tunesische Sousse, werden sporen van Captagon teruggevonden.

In het verleden was Captagon - voor rilatine bestond - ook in ons land populair onder studenten tijdens de examenperiode. (AVE)

Bron: De Knack, 11/12/2015

Mijn mening: Ik vind het verschrikkelijk nieuws. Drugs moeten verboden worden, het haalt het ergste boven in een mens. De drug die Syrië-strijders slikken heeft heel veel nadelen. Deze mensen beseffen niet meer wat ze doen. Dit middel zorgt ervoor dat deze mensen gruwelijke daden plegen, ze beseffen niet meer wat ze doen. Ze moeten dit onmiddellijk verbieden. Als dit middel verdwijnt uit de wereld zouden zich er minder gruwelijke situaties voordoen. Ik vind het verschrikkelijk dat dit middel ervoor zorgt dat mensen zodanig veranderen en verschrikkelijke dingen veroorzaken.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:03.