|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Crevits wil alle kleuters op school
Kinderen die niet naar de kleuterklas gaan, lopen vijf keer meer kans op zittenblijven later. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de kleine maar hardnekkige groep niet-schoolgaande kleuters daarom op school krijgen.
Dat schrijven de kranten van Mediahuis. In Vlaanderen gaat een overweldigende meerderheid van de vijfjarigen naar de kleuterschool: 99 procent. En van de ingeschreven kleuters is maar 2,5 procent onvoldoende aanwezig, dat wil zeggen minder dan 22 halve dagen. De wegblijvers vormen dus maar een kleine groep, maar toch wil minister Crevits hierop inzetten. 'Ik wil die kinderen niet opgeven', zegt ze. Uit een eerste analyse is immers gebleken dat een vijfjarige die voldoende aanwezig is in de klas, 11 procent kans loopt op schoolse achterstand later. Voor een leeftijdsgenoot die te weinig aanwezig is, loopt die kans op tot 54 procent, of vijf keer meer. Duidelijk is ook dat de kinderen die niet of te weinig naar de kleuterschool gaan, vaker een andere dan de Belgische nationaliteit hebben en dat ze meer uit kwetsbare groepen komen. De conclusies komen uit een rapport dat het Departement Onderwijs en Vorming heeft gemaakt over de schoolloopbaan van kinderen uit het geboortejaar 2006. Crevits wil tegen 2016 maatregelen voorstellen om deze doelgroep op de kleuterschool te krijgen. Bron: 07 december 2015 07:38 - http://www.tijd.be/politiek_economi...wsstream_recent Mening: Ik ga akkoord met Hilde Crevits (CD&V). Het is belangrijk dat alle kleuters naar het kleuteronderwijs gaan. De Kleuterleidsters in het kleuteronderwijs werken aan de ontwikkeling van kinderen en maken hen klaar voor het lager onderwijs. De kleuters krijgen er vaardigheden zoals motorische ontwikkeling, sociale vaardigheden, … en hebben later minder kans op zittenblijven. Ook is het belangrijk dat kinderen op regelmatige basis naar school gaan want zo hoeven ze zich niet telkens opnieuw aan te passen aan het ritme, de afspraken en de klasgenootjes. |