|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Zonder extra maatregelen halen we verkeersdoelstellingen niet’
‘Zonder extra maatregelen halen we verkeersdoelstellingen niet’
Vorig jaar zijn in ons land 727 mensen omgekomen bij een verkeersongeval. Dat blijkt donderdag uit de publicatie van de statistieken van de verkeersongevallen in 2014. Dat zijn er drie meer dan in 2013. voor het eerst sinds 2011 is het aantal dodelijke slachtoffers gestegen. In 2014 gebeurden er 41.481 verkeersongevallen. Daarbij vielen 53.975 slachtoffers. 727 van hen stierven binnen de 30 dagen na het ongeval. Daarmee komt een einde aan de daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Sinds 2011 was het aantal mensen dat binnen de 38260 dagen jaar na jaar gedaald. In 2013 vielen er 724 slachtoffers te betreuren, in 2012 770 en in 2011 862. “In de periode 2005-2013 daalde het aantal verkeersdoden jaarlijks met gemiddeld 6,5 procent”, zegt de FOD Economie in een persbericht. Maar in 2014 daalde het aantal slachtoffers niet. “Het jaar 2014 bevestigt de neerwaartse trend in het aantal doden op de Belgische wegen van de laatste jaren dus niet”, luidt de conclusie. Opvallend: het Vlaams Gewest scoort beduiden slechter dan Wallonië. In Vlaanderen vielen in 2014 393 dodelijke slachtoffers, in Wallonië stierven 305 mensen in het verkeer en in Brussel 29. Terwijl in Wallonië het aantal dodelijke slachtoffers relatief fors terugloopt (van 316 dodelijke slachtoffers in 2013 tot 305 in 2014) stijgt het aantal in Vlaanderen en Brussel. In Vlaanderen vielen in 2013 nog 384 dodelijke slachtoffers in het verkeer, in 2014 waren dat er dus 393. De stijging in Vlaanderen (en Brussel) doen dus de daling in Wallonië teniet. Lichtgewonden Het aantal lichtgewonden stagneerde in 2014 (48.746 in 2014, 49.020 in 2013). Het aantal zwaargewonden daarentegen nam met bijna 10 procent af (4.502 in 2014, tegenover 4.947 in 2013). Als we vergelijken met 2005 is het het aantal verkeersdoden in ons land gedaald met een derde (-33 pct). De daling was groter in het Waals Gewest (-38 pct) dan in het Vlaams Gewest (-31 pct). In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bleef het aantal dodelijke verkeersslachtoffers min of meer stabiel (28 doden in 2005, 29 in 2014). Meer zwaargewonde fietsers Er vielen in 2014 in bijna alle categorieën ook minder zwaargewonde verkeersslachtoffers dan in 2005. Eén uitzondering: er vielen 9 pct méér zwaargewonden in de categorie fietsers (964 zwaargewonden in 2005, 1.048 in 2014). Het aantal zwaargewonden in personenwagens halveerde in diezelfde periode (van 3.530 in 2005 naar 1.743 in 2014). Nog sterker daalde het aantal zwaargewonden in vrachtwagens: min 58 pct. Het aantal zwaargewonde voetgangers daalde met 28 pct. “Bijkomende maatregelen nodig” “Over een kleine tien dagen publiceert het BIVV de cijfers van 2015. Ook die zien er niet goed uit. Er zijn inderdaad al veel maatregelen genomen, zoals trajectcontroles bijvoorbeeld”, zegt de woordvoerster van het BIVV, Karin Genoe. “Maar om de doelstelling van 2020 (maximum 200 verkeersdoden in Vlaanderen, red.) te halen, zullen bijkomende maatregelen nodig zijn. De economie die terug aanwakkert leidt tot meer verkeer, wat dan weer tot meer ongevallen leidt. Maar we mogen niet vergeten dat verkeersveiligheid bij ons eigen gedrag begint. En net daar moeten we nog aan werken.” Bron: Het Nieuwsblad 3/12/2015 http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151203_02002550 Eigen mening: Ik vind dat we nog een extra inspanning moeten doen om de doelstelling van maximum 200 verkeersdoden in Vlaanderen tegen 2020 te halen. Vooral op veiligheid van fietsers moet in mijn ogen nog hard gewerkt worden. Er vielen bijna 10% meer zwaar gewonden in deze categorie in 2014 terwijl bij de andere weggebruikers het aantal zwaar gewonde sterk daalde. Ik denk dat dit verbeterd kan worden met de aanleg van fietspaden langs gevaarlijke fietsroutes en dat fietsers zelf gesensibiliseerd moeten worden omdat ze zich vaak koning van de weg vinden. |