|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Geannoteerde editie Mein Kampf vanaf januari te koop in Duitsland
Een nieuwe editie van het boek dat de ideeën van dictator Adolf Hitler weergeeft, Mein Kampf, verschijnt in januari in de Duitse winkelrekken. De versie zal voorzien zijn van duizenden verklarende aantekeningen.
Voor de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog zal het boek van Adolf Hitler als een geannoteerde versie verschijnen in Duitsland. Dat meldt de uitgeverij van het boek. De dictator schreef het boek in 1924 toen hij in de gevangenis verbleef na een mislukte staatsgreep. Het autobiografisch verhaal werd aangevuld met ongeveer 3.500 aantekeningen en zal in totaal 1.948 pagina’s tellen, verdeeld over twee volumes. De eerste oplage zal beperkt zijn tot 4.000 exemplaren. De plannen om de nieuwe versie van Mein Kampf te publiceren, ontvingen veel kritiek. Voornamelijk Joodse bevolkingsgroepen waren niet te spreken over die beslissing. Ze geloven dat het boek gevaarlijk is en menen dat het nooit meer geprint, noch gepubliceerd mag worden. Verantwoordelijken van het project reageren door te stellen dat ‘de herpublicatie van het verhaal, aangevuld met commentaar van experten, bedoeld is om de mythe te doorbreken’. ‘Het is niet zomaar een bron voor de studie van de ideologie van de nazi’s’, klinkt het. ‘Het is ook een symbool en het is een van de laatste overblijfselen van het Derde Rijk.’ bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151202_02000561 Mening Ik was verbaasd om dit te lezen. Ik denk dat de holocaust en erover spreken nog steeds een enorm gevoelig onderwerp is. Zeker voor mensen die zelf getroffen zijn door deze genocide of erger nog, ze hebben overleefd na jaren te vrezen voor hun leven. Om enige nuance aan het artikel te geven. 'Het draait zuiver om de historisch waarde' is het punt dat de uitgeverij probeert te verdedigen. Je kan zeker niet ontkennen dat de holocaust een deel uitmaakt van onze geschiedenis (is het zelfs geen misdaad om dat te doen?), maar dat betekent niet dat we de ideologie waaruit 'Het Derde Rijk' is ontsprongen zomaar moeten publiceren of zelfs toelichten. Ik geef zeker toe dat Hitler een geniaal politicus was. Hij bespeelde de massa en kwam aan de macht met een plan om Duitsland zowel economisch als cultureel een grootmacht in Europa te maken. Daar plukken we vandaag nog steeds de vruchten van. Ik denk echter niet dat mensen het boek daarvoor zouden kopen, noch dat ze er veel over zouden vinden. Zo'n boek kan het onderwerp misschien minder gevoelig maken. Door erover te praten en het in de media te brengen, maak je het onderwerp meer bespreekbaar. Dat kan er toe leiden dat mensen minder snel Duitsland zullen associëren met de holocaust. De inhoud van het boek staat daar wel volledig los van. Met dit onderwerp spelen de auteurs en de uitgever met een gloeiend heet vuur. |