|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Airbus laadt passagiers in vliegtuig ‘met open dak’
Airbus laadt passagiers in vliegtuig ‘met open dak’
Vliegtuigbouwer Airbus heeft een patent gekregen op een spectaculair nieuw systeem om passagiers aan boord te laten komen. Reizigers nemen in de terminal al plaats in de cabine, die nadien als een container met een hydraulische lift op het onderstel van het vliegtuig wordt geplaatst. Vliegtuigfabrikanten zoeken al vele jaren naar een manier om sneller de passagiers in en uit het vliegtuig te krijgen. Immers, elk uur dat een actief vliegtuig tussen twee vluchten in aan de grond staat, kost de luchtvaartmaatschappij 1.400 euro. Delta Air Lines voerde eerder dit jaar al de mogelijkheid in om de handbagage vooraf in te laden, zodat geen tijd wordt verloren in het gewriemel om handtassen een plekje te geven in de laadvakken boven de zetels. Airbus pakt nu uit met een totaal nieuw concept om passagiers te laten in- en uitstappen. Daarvoor werden nieuwe vliegtuigen ontworpen met een compleet verwijderbare passagiersruimte. Reizigers nemen hun zitje al in op de terminal en wachten tot het vliegtuig “met open dak” onder de cabine parkeert. Hydraulische lift De hele cabine wordt dan met een hydraulische lift op het vliegtuig gezet, precies zoals een container in een schip wordt geladen. Na de landing gebeurt de omgekeerde beweging en wordt de cabine uit het toestel gehesen terwijl de volgende lading passagiers al klaarzit in een tweede cabine. Airbus had het design al twee jaar geleden uitgedacht maar heeft pas nu een Amerikaans patent op de uitvinding gekregen. Bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151128_01994997?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding Eigen mening: De vliegtuigindustrie blijft mij verbazen met hun indrukwekkende ideën om het reizen confortabeler en goedkoper te maken. Maar dit idee blaast mij omver! Dit is iets dat totaal buiten mijn verbeelding springt en hoewel ik veel interesse heb in deze industrie heb ik dit nog nooit eerder gezien of zelfs aan gedacht. Ik denk dat dit inderdaad een goede oplossing zou zijn om het luchtverkeer vlotter te doen verlopen al heb ik wel mijn twijfels over de veiligheid en de haalbaarheid van dit project. Ik denk ook dat wanneer dit effectief op de markt komt, ook luchthavens grote veranderingen moeten ondergaan. Een zeer ingenieus plan dus. Laatst aangepast door simon.s*olders : 29th November 2015 om 13:20. |