actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 00:49
Tessa.K*uleers Tessa.K*uleers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 29
Van Brempt: "Geen sprake van echte omstandigheden bij nieuwe emissietest"

De Europese lidstaten hebben een akkoord bereikt over een nieuwe, strengere testprocedure voor auto's. Volgens de nieuwe procedure moeten wagens onder echte omstandigheden getest worden. Maar volgens Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt (sp.a) is er door de overgangsregeling geen sprake van echte omstandigheden. Dat zegt ze aan De Standaard.

In 2017 wordt de Real Driving Emissions-test ingevoerd, die de werkelijke uitstoot moet meten in de plaats van laboratoriumuitslagen. In een testomgeving blijkt de uitstoot immers lager te liggen dan op de weg.

Omdat de huidige geldende norm van 80 milligram stikstofuitstoot bij die test vrijwel zeker overschreden zal worden, wordt een overgangsperiode ingevoerd. Vanaf 2017 mogen dieselauto's ongeveer tweemaal zoveel stikstof uitstoten; vanaf 2021 wordt de norm 120 microgram.

De Europese socialisten reageren verbolgen op het akkoord. "De afwijkingen die de lidstaten toestaan, zijn zo groot dat er van reële omstandigheden geen sprake meer is", reageert sp.a-Parlementslid Kathleen Van Brempt aan De Standaard.

Het Europees Parlement wou enkel een afwijking van ongeveer 20 procent toestaan, aldus Van Brempt. "Dat komt overeen met de gekende onnauwkeurigheden van de testprocedures. Vanaf 2020 aanvaarden de lidstaten nog afwijkingen tot 50 procent, meer dan het dubbele van wat wij voor 2017 eisten."

"Geloofwaardigheid van Europa op het spel"

"Stuitend. Dit zet de geloofwaardigheid van Europa op het spel", foetert ook Nederlands EU-parlementariër Bas Eickhout (GroenLinks). "Je zou mogen verwachten dat de fraude bij Volkswagen en het gesjoemel met tests zou leiden tot strenge normen en handhaving. Het tegendeel gebeurt."

De sociaaldemocraten in het parlement spreken van een "totaal gebrek aan verantwoordelijkheidszin van de lidstaten". "Dat toont aan dat de lidstaten geen lessen willen trekken uit het Volkswagenschandaal en volstrekt niet bezorgd zijn om de gezondheid van de Europese burgers. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit."

Bron: De Morgen; 28 oktober 2015; (http://www.demorgen.be/economie/van...etest-b24f9cd1/)

Mening: Het wordt hoog tijd dat men de werkelijke uitstoot meet i.p.v. op de laboratoriumuitslagen voort te gaan. In de testomgevingen zijn er immers minder natuurlijk aspecten die aan bod komen dan in de werkelijke wereld. Dit heeft tot gevolg dat de uitstoot er lager ligt. Het is alleen absurd om eerst de maximale uitstoot te gaan verdubbelen om nadien weer een nieuwe grens te trekken. Ook de tijdspanne van de ingang van de maatregelen roept vragen op bij mij. Waarom niet onmiddellijk, waarom pas in 2017 of 2021? Iedereen moet meewerken aan de gezondheid, maar alles wordt enkel uitgesteld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.