|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Hoeveel stijgt de autobelasting voor een nieuwe wagen?
De Vlaamse regering hervormt de verkeersbelastingen vanaf 1 januari. De bedoeling is de meest vervuilende wagens fors zwaarder te belasten dan hun ‘groenere’ varianten. De berekeningsformules blijven erg complex, maar de uitkomst is zonneklaar: vooral dieselwagens kijken aan tegen fors hogere belastingen.
Een vergroening van de verkeersfiscaliteit, zo noemt de Vlaamse regering het bij monde van de ministers Annemie Turtelboom (Begroting) en Joke Schauvliege (Leefmilieu). Zij kondigden enkele dagen geleden aan hoe die vergroening vorm krijgt voor nieuwe of tweedehandswagens die vanaf volgend jaar worden ingeschreven. Dat geldt niet voor leasewagens: op de fiscaliteit daarvan heeft de Vlaamse regering geen vat, dat is tot nader order federale materie. De uitstoot van koolstofdioxide (CO2), stikstofoxide (NOx) en fijnstof is de voorbije jaren niet in voldoende mate afgenomen. Het verkeer blijft een belangrijke bron van luchtvervuiling, blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Luchtvervuiling die dan weer (mede) de oorzaak is van gezondheidsschade zoals een verminderde longfunctie, hart- en vaatziekten en een verhoogde kans op sommige kankers. Met name fijnstof leidt tot gezondheidsproblemen. Verdieseling Daar speelt de zogeheten verdieseling van ons wagenpark ons danig parten. Dieselwagens tekenen voor 62 procent van ons wagenpark. De rest zijn grotendeels benzinewagens plus enkele kleine niches (minder dan 1 procent) van elektrische, hybrides en wagens op aardgas. Het enige voordeel van een dieselmotor is dat de uitstoot van het broeikasgas CO2 10 tot 20 procent lager ligt dan die van een benzinemotor. Maar diesels stoten veel meer stikstofoxide en fijnstof (roetdeeltjes) uit. Een roetfilter die meteen is geïnstalleerd op een nieuwe dieselwagen kan wel een groot deel van die stofdeeltjes tegenhouden. Een roetfilter die achteraf op een dieselwagen moet worden geplaatst, houdt maar 30 tot 50 procent van de roetuitstoot tegen. Een benzinewagen stoot geen fijnstof uit en veel minder NOx. De katalysatoren die al ruim 20 jaar worden ingebouwd in benzinewagens hebben tot gevolg dat die auto’s voor de rest nog weinig schadelijke stoffen uitstoten. Katalysatoren voor dieselwagens zijn in ontwikkeling, maar ze worden nog niet op grote schaal ingebouwd. Vandaar de beslissing om de dieselwagens voortaan zwaarder te belasten en dus minder aantrekkelijk te maken. De verkeersfiscaliteit omvat twee belastingen: de eenmalige, bij de inschrijving te betalen belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting (VKB). Beide veranderen vanaf 1 januari. Let wel: de jaarlijkse verkeersbelasting verandert niet voor wagens die nu al ingeschreven zijn. Voor leasewagens geldt de nieuwe verkeersfiscaliteit niet, tenzij ze op de naam van een firma (rechtspersoon) worden ingeschreven. De berekeningswijze voor de beide belastingen is dezelfde, los van de vraag of de wagen wordt ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon (particulier) dan wel een rechtspersoon. BIV We vermijden al te technisch te worden en u de complexe formule voor te schotelen voor de berekening van de BIV. Opvallend is dat de zogeheten ‘luchtfactor’ in die formule, die aan wagens wordt toegekend in functie van het brandstoftype en de Euronorm, fors toeneemt voor wagens met verouderde technologie (lage Euronormen) en ook voor dieselwagens met de recentste technologie (Euronorm6), die tot nu wel heel sterk ‘beloond’ werden. © Mediafin © Mediafin In de tabellen nemen we enkele van de meest verkochte automodellen in ons land op. Met de BMW 7-reeks geven we ook een voorbeeld uit het topsegment. Aan de hand van de gegevens over vermogen en CO2-uitstoot kunt u een inschatting maken van andere wagens. Een Audi A4 in dieselversie, bijvoorbeeld, wordt vaak verkocht met een gelijkaardige motorisatie als de Mercedes die bij de voorbeelden staat, en krijgt dan ook ongeveer dezelfde BIV aangerekend (fiscale PK is daarbij niet van tel). De Peugeot 308 is een van de automodellen waarvoor tot nu de laagste BIV geldt, een bevoordeling van de Euro6-diesels die weldra wegvalt. U kunt uit de tabel aflezen dat de BIV meer dan verelfvoudigt. Het minimumbedrag voor de BIV stijgt nauwelijks, van 41,61 naar 41,99 euro, maar dat is een bedrag dat enkel nog te vinden zal zijn voor zuinige benzinewagens. Het voorbeeld van de BMW 7-reeks toont aan dat de belasting ook voor een ‘zwaardere’ benzinewagen stevig aantikt - het type in het voorbeeld is volgens BMW Belux het populairst bij ons. Kiest u voor een model uit dezelfde reeks maar met een zwaardere motor en hogere CO2-uitstoot, dan loopt de belasting nog verder op. Voor de benzineversie (15 fiscale PK, 235 kW, 184 g/km) wordt dat 1.400 euro aan BIV, voor de gelijkaardige diesel (15 fiscale PK, 230 kW, 149 g/km) beloopt de BIV vanaf 1 januari 895 euro - merk op dat bij zo’n hoge CO2-uitstoot de benzineversie toch nog met een hogere BIV wordt geconfronteerd dan de dieselversie. Een dieselwagen komt na januari de weg niet meer op zonder enkele honderden euro’s aan BIV neer te tellen. Overigens moet een nieuwe dieselwagen nu zeker de Euronorm6 halen, andere mogen niet meer worden verkocht en ingeschreven. Tweedehands-wagens met een lagere Euronorm kunnen echter wel nog worden ingeschreven. Daarom geven we ook een voorbeeld van een wagen met Euronorm5, de Renault Megane. Elektrische wagens, hybride voertuigen en wagens die op aardgas (CNG - compressed natural gas) rijden, worden vrijgesteld van BIV. Voor hybrides en wagens op gas (waarvan de motor, al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas) geldt die vrijstelling tot 31 december 2020. Jaarlijkse verkeersbelasting Met de belasting die u betaalt bij de inschrijving van een wagen bent u er nog niet vanaf. Daarnaast moet u jaarlijks de verkeersbelasting betalen. Hier valt nog meer op dat de Vlaamse regering dieselauto’s minder aantrekkelijk wil maken. De verkeersbelasting voor dieselwagens stijgt nog wat, weliswaar in veel mindere mate dan de BIV, maar die voor benzinewagens daalt. De verkeersbelasting houdt rekening met cilinderinhoud (via fiscale PK), CO2-uitstoot, brandstoftype en Euronorm. Er wordt vertrokken van een referentie van 122 g/km CO2-uitstoot. Wagens die daaronder blijven, genieten een korting. Auto’s die erboven gaan, krijgen er ook een verhoging bij. Daarenboven verlaagt of verhoogt het tarief naargelang de Euronorm. Ook hier worden de alternatieve aandrijvingen bevoordeeld. Voor elektrische wagens hoeft geen verkeersbelasting te worden betaald. Voor hybrides en wagens op gas geldt de vrijstelling opnieuw tot 31 december 2020. Hybride voertuigen moeten daarvoor wel onder de drempel van 50 g/km CO2-uitstoot blijven. Accijnzen Minister Turtelboom kreeg eerder deze week de wind van voren van de Inspectie van Financiën, die haar haastwerk verwijt met deze hervorming van de verkeersfiscaliteit. Ze stelt dat de hervorming van beide verkeersbelastingen samenhangend wordt doorgevoerd, maar de Inspectie volgt haar niet. Volgens de Inspectie zijn de beide regelingen ‘suboptimaal op elkaar afgestemd’. Turtelboom rekent voor volgend jaar op 45 miljoen euro extra inkomsten uit de verkeersbelastingen, maar volgens de Inspectie is dat onzeker, met name als veel Vlamingen hun aankoopgedrag snel op de nieuwe belastingen afstemmen en dus overstappen van diesel naar benzine. Navraag op het kabinet leert dat er geen plannen zijn om de regeling nog bij te sturen. Er is enkel nog een beslissing nodig over eventuele overgangsmaatregelen voor wagens die nu al besteld zijn. Tot slot nog even in herinnering brengen dat ook in het kader van de taxshift een maatregel werd genomen om de verdieseling tegen te gaan: de verhoging van de accijnzen. Volgend jaar verhogen de accijnzen voor een volle tank (50 liter) diesel met 2 euro, in 2017 nog eens met 2 euro en in 2018 komt er nog 3 euro bij. Voor een volle tank benzine gaat er telkens 1,30 euro af. Momenteel zit in de prijs van een liter diesel (maximumprijs 1,15 euro/liter) voor 0,4288 euro aan accijnzen. Tegen 2018 komt daar dus 0,14 euro per liter bij. Voor een gezin dat jaarlijks 60.000 km rijdt met dieselwagens betekent dat volgend jaar 120 euro extra aan accijnzen en in 2018 tikt het aan tot 420 euro meer dan dit jaar. Bron: De tijd 24/10/15 http://netto.tijd.be/belastingen/Ho...690912-1624.art Eigen mening: Persoonlijk vind ik het wel een goed idee om mensen meer te laten betalen voor meer vervuilende wagens. Zo zijn ze misschien meer geneigd om een milieuvriendelijke auto te kopen. Ik vind het wel verontrustend dat de uitstoot van koolstofdioxide (CO2), stikstofoxide (NOx) en fijnstof de voorbije jaren niet voldoende is afgenomen. Ik vind dat we nog meer moeten doen om de luchtvervuiling tegen te gaan. We kunnen bijvoorbeeld autovrije zondagen in lassen of we kunnen het carpoolen wat meer stimuleren. Als iedereen zijn steentje bijdraagt kunnen we de luchtvervuiling tegen gaan. |