actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2015, 20:02
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
'Test-Aankoop' klaar voor groepsvordering tegen NMBS

'Test-Aankoop' klaar voor groepsvordering tegen NMBS

10 oktober 2015

Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop: 'Dit is echt pionierswerk' ©RV
Test-Aankoop is zo goed als klaar om juridische stappen te ondernemen tegen de NMBS. Zo hoopt het reizigers die slachtoffer werden van stakingsdagen, de vergoedingen te geven waar ze recht op hebben.

Al 44.000 Belgische treinreizigers schreven zich in op de website uhebtrechten.be. Allemaal werden ze het slachtoffer van de stakingen bij de spoorwegmaatschappij. Ze eisen een schadevergoeding voor de niet geleverde diensten van de NMBS. Diezelfde grote groep kreeg gisteren, op de dag dat er door nog maar eens een actie amper treinverkeer was, van Test-Aankoop een vragenlijst toegestuurd. Hiermee wil de vereniging peilen naar hun individuele ervaringen en naar de schadevergoedingen die ze mogelijk wel al kregen.
"Eens deze informatie is verwerkt, hopen we ons verzoekschrift tot collectieve rechtsvordering bij de rechtbank in te dienen", verduidelijkt woordvoerder Simon November. "Daarna ligt de bal in het kamp van het gerecht. Die moet het verzoekschrift eerst ontvankelijk verklaren. Pas als dat gebeurt, kan een inleidende zitting plaatsvinden."

Test-Aankoop hoop dat de mensen die getroffen werden door de negen stakingsdagen vorig jaar, vergoed worden met 45 euro. Hoe groot de kansen zijn op die vergoeding, weet November niet. "De wet die mogelijk maakt dat particulieren een collectieve rechtszaak kunnen opstarten dateert maar van 1 september 2014. Nooit eerder is er gebruik van gemaakt."

Vergelijkingen maken met buitenlandse cases heeft geen zin. "Classactions zijn heel erg populair in de VS. Maar de zaken daar zijn absoluut niet te vergelijken met degene die wie hier net hebben opgestart, of aan het opstarten zijn. Dit is echt pionierswerk."


Thomas Cook
Het pionierswerk van Test-Aankoop begon trouwens niet bij de NMBS, maar bij Thomas Cook Airlines Belgium. Vorige week raakte bekend dat dit het eerste bedrijf is in ons land dat met zo'n collectieve vordering krijgt af te rekenen. Het verzoekschrift hiervoor werd al door Test-Aankoop neergelegd bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel.

De vordering gaat uit van 198 passagiers die in maart uren op een terugvlucht vanuit Tenerife naar Brussel moesten wachten. "Volgens de Europese rechtspraak heeft een persoon dan recht op een vergoeding van 400 euro", klinkt het. Maar die 400 euro volgde niet. "We geloven dat we een sterk dossier hebben", zegt November. Hij wijst erop dat dat ook geldt voor de NMBS. "Al is die zaak, door het grote aantal intekenaars en door de verschillende schadevergoedingen die ze kunnen eisen, wel een pak complexer."

November benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is om deze zaken op te starten. "Mensen krijgen nu niet waar ze recht op hebben. Bedrijven weten dat ook: een individu gaat geen rechtszaak starten voor een relatief kleine som geld. Als wij deze individuen niet helpen, dan blijven ze monddood."

Bron:
De Morgen - http://www.demorgen.be/economie/-te...-nmbs-a2485605/

Mijn mening:
Testaankoop wil juridische stappen ondernemen tegen de NMBS. De aanleiding hiervan is dat de reizigers slachtoffer werden van allerlei stakingen.
Ik deel ook deze mening. Ik heb zelf 4 jaar gebruik gemaakt van de NMBS-diensten en ik heb verschillende stakingen of vertragingen ondervonden. Ik heb geen enkele keer een schadevergoeding gekregen. Het enige wat we kregen was een document waarin stond dat de trein vertraging had. Dit document kon ons bevestiging geven dat we niet tijdig op school waren. We hebben nooit een ‘sorry’ gehad, laat staan een schadevergoeding.
De NMBS zou aan iedere passagier een kleine schadevergoeding moeten geven. De mensen hebben tenslotte ook betaald om op tijd op hun eindbestemming te raken en hierin is de NMBS gefaald.
Zelf heb ik het ook meegemaakt, uren zitten wachten in de luchthaven omdat het vliegtuig 5 uren vertraging had. Hier kregen we een kleine schadevergoeding nl. een waardebon van 20 pond per persoon, te gebruiken in de luchthaven ter plaatse. Deze tussenkomst lijkt mij een goede beslissing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.