|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Eurosport koopt tv-rechten voor Olympische spelen tot 2024
Eurosport koopt tv-rechten voor Olympische spelen tot 2024
De VRT verliest voor het eerst in jaren de uitzendrechten voor de Olympische Spelen. Dat is het geval vanaf 2018 en blijft minstens zo tot 2024. Discovery, het moederbedrijf van Eurosport, heeft de uitzendrechten voor 53 landen gekocht. Het gaat om een deal van 1,3 miljard euro. De rechten voor de komende Spelen in Rio de Janeiro in 2016 liggen wel nog bij de VRT. Discovery heeft de rechten pas vanaf de Winterspelen van 2018, maar wel minstens tot en met 2024. Op welke zender de Olympische Spelen vanaf 2018 te zien zullen zijn, is voorlopig nog onduidelijk. Want Discovery heeft al aangegeven dat het per land aparte doorverkoopdeals wil maken. De kans is groot dat de uitzendrechten alsnog aan de VRT worden doorverkocht. Al is niets zeker. ‘Discovery is nu aan zet’, klinkt het aan de Reyerslaan. In Vlaanderen is de regel dat iedereen de uitzending van de Olympische Spelen moet kunnen bekijken. En Eurosport is niet voor iedereen in Vlaanderen beschikbaar. Bovendien is de kans klein dat een pan-Europese zender een aparte redactie gaat uitbouwen om de Olympische Spelen vanuit een Vlaams perspectief te coveren. Allicht zal dus minstens een deel van de rechten weer bij de VRT terechtkomen. Sinds vorig jaar is Eurosport in handen van Discovery Networks. Dat bedrijf heeft duidelijk een uitgekiend businessplan voor de Europese sportzender. ‘Het pan-Europese model van Eurosport werkt niet meer’, zegt Manu Leroy, product manager van Sporting Telenet. ‘In Vlaanderen, bijvoorbeeld, zendt Eurosport voornamelijk sporten uit die weinig relevant zijn voor de Vlaamse markt. Discovery wil Eurosport lokaal weer op de markt zetten. Zo hebben ze voor Vlaanderen onlangs de uitzendrechten van Wimbledon gekocht, die de VRT uit de budgetten geschrapt had.’ DS, 30-06-2015
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
De strijd om sport 3.0
De strijd om sport 3.0
Eurosport heeft deze week nog maar de uitzendrechten van de Olympische Spelen gekocht, of er richt al een Italiaan twee nieuwe Belgische sportzenders op: Eleven en Eleven Sports. Wat is er aan de hand met sport op televisie? ‘Een derde van de mensen houdt van voetbal, een derde háát het en een laatste derde kijkt als de Rode Duivels spelen.’ Die boutade deelde sportjournalist Rik De Saedeleer zaliger destijds al eens met zijn collega’s van de sportredactie op de VRT. Sport, en zéker voetbal, verbindt mensen. Zelfs twintig jaar na De Saedeleers boutade zijn er geen televisieprogramma’s te vinden waarbij mensen talrijker achter tv kruipen dan pakweg een WK-wedstrijd van de Rode Duivels. Zo’n wedstrijd bekijk je niet achteraf nog snel even. Het is televisie waarbij je tíjdens de wedstrijd in de zetel zit en kijkt. Dat is een waardevolle eigenschap voor televisiemanagers die hun advertentie-inkomsten fors zien slinken dankzij ons uitstelgedrag. Want programma’s opnemen, betekent onverbiddelijk de reclame doorspoelen. Een buitenlander die zich op de Vlaamse (of elke andere lokale) markt wil lanceren, maakt met sport in de programmering dus wel wat meer kans om een winstgevende tv-zender uit te bouwen. De Italiaan Andrea Radrizzani is zo’n buitenlander. Hij wil binnenkort, waarschijnlijk zelfs al begin augustus, in ons land twee sportzenders lanceren: Eleven en Eleven Sports. De eerste zender zou zich vooral concentreren op voetbal, de andere zou ook andere sporten brengen. Radrizzani zou de Belgische rechten voor de Italiaanse en Franse voetbalcompetitie al in handen hebben, al is dat nog niet officieel bevestigd. In De Tijd, die het nieuws gisteren uitbracht, stelde hij dat hij in de toekomst ook ‘iets wil doen met de Jupiler Pro League’. Dertigjarige strijd Twee dagen geleden bleek ook al dat Discovery, het moederbedrijf van Eurosport, voor 1,3 miljard euro de rechten gekocht had om de Olympische Spelen in 53 landen uit te zenden. En dat een van die landen België is. Daarmee verliest de VRT vanaf de Winterspelen in 2018 een van de allerbelangrijkste sportevenementen aan een buitenlandse speler. Een trend die zich in andere, grotere landen al een tijd aan het manifesteren is, is nu ook in België doorgesijpeld: dat grote internationale spelers mee marchanderen over sportrechten op televisie. Strikt genomen woedt de strijd om de uitzendrechten voor sportwedstrijden al dertig jaar. Het Belgische voetbal bijvoorbeeld was aanvankelijk op de openbare omroep te zien. Toen de commerciële zenders opkwamen – en in Vlaanderen VTM zijn plaats probeerde op te eisen – begon ook hier de strijd om het voetbal. Toen de distributeurs, zoals Telenet en Belgacom (nu Proximus), hun digitaletelevisiepakketten in de markt wilden zetten, werd het voetbal opnieuw de inzet. Wie de livewedstrijden kon aanbieden, wist het meeste klanten aan zich te binden. Nu, in een derde fase, bikkelen internationale spelers mee om de rechten. Want ook zij willen een deel van de Vlaamse koek. Zo is Eurosport, als wegkwijnende pan-Europese sportzender, op zoek naar relevantie. Die wil het vinden met de Olympische Spelen. Het zou kunnen dat Eurosport een deel van die uitzendrechten doorverkoopt aan een Belgische speler, de VRT, maar helemaal zeker is dat niet, en de bal ligt volledig in het kamp van Eurosport. Eurosport heeft een internationale strategie gevonden die op lokaal niveau overal op dezelfde manier uitgerold kan worden. Het denkt tegelijk vanuit vogel- én kikkerperspectief. Want de Olympische Spelen zijn overal relevant, al is dat in elk land telkens wel met de focus op andere sporters. Onder een hoedje Radrizzani doet schijnbaar hetzelfde met Eleven. Wat wél vragen oproept, is dat Radrizzani nog 40 procent van de aandelen van MP & Silva in handen heeft. Dat bedrijf beheert en verdeelt televisierechten voor sportwedstrijden. Het heeft de rechten van zowel de Italiaanse als de Franse competitie in handen, maar ook die van de Belgische Jupiler Pro League. Het bedrijf organiseerde vorig jaar de veiling van die rechten. Probleem is dat het aan de Pro League méér geld beloofd heeft dan het bedrag waarvoor het de uitzendrechten uiteindelijk verkocht. Nog twee seizoenen lang mogen Telenet, Proximus en VOO alle wedstrijden van de Belgische competitie live uitzenden. Maar dan organiseert MP & Silva opnieuw een veiling voor de drie daaropvolgende seizoenen. Dat het zich verslikt heeft in de Belgische competitie, heeft MP & Silva achter de schermen al toegegeven. Over twee jaar gaat de prijs die MP & Silva aan de Pro League betaalt nog eens met 10 miljoen euro omhoog. Velen vrezen dat Radrizzani en MP & Silva onder één hoedje zullen spelen om de prijs van de Belgische competitie op te drijven. In Polen zou zich al een soortgelijk scenario hebben afgespeeld. Radrizzani trok zich aan het eind van de veilingprocedure terug, maar had de prijs wel mee de hoogte in geduwd. Dat de sector zich zorgen maakt, is duidelijk. ‘Het is voor niemand goed dat sportuitzendingen in het buitenland gemaakt worden. Niet voor de tv-makers en ook niet voor de sporters’, zegt een manager met kennis van zaken. ‘Zij zijn gebaat met programma’s die bij ons gemaakt zijn. De kans is klein dat Eurosport een Tim Wellens (een jonge renner, red.) op de kaart zal zetten.’ Een andere tv-professional pleit voor ‘een globaal model voor sportuitzendingen, waarbij alle Vlaamse zenders en distributeurs samenwerken. Misschien zijn de geesten er na deze week wel rijp voor.’ DS, 02-07-2015 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |