actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2015, 08:41
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Ontspoorde trein in Philadelphia reed dubbel zo snel als toegelaten

Ontspoorde trein in Philadelphia reed dubbel zo snel als toegelaten

De Amtrak-trein die dinsdagavond ontspoorde buiten Philadelphia reed 170 kilometer per uur, dat is meer dan het dubbele van de toegestane snelheid op de plek van het ongeval. Zo blijkt uit het onderzoek. De machinist zou kort voor het inrijden van de bocht ook aan de noodrem getrokken hebben.

Op de plaats van het ongeval is er geen automatisch remsysteem, verklaarde Robert Sumwalt van de National Transportation Safety Board (NTSB), die het onderzoek naar treinongevallen voert. Met zo’n systeem zou de trein automatisch afremmen. ‘We vragen dit al vele jaren’, zei hij op een persconferentie. ’Het Congres heeft al het licht op groen gezet.’

Volgens Sumwalt had het treinongeval vermeden kunnen worden met een dergelijk remsysteem. Bij de ontsporing kwamen woensdag zeven mensen om het leven en vielen meer dan 200 gewonden. De zwarte doos van de trein moet nog worden onderzocht. Ook de bestuurder, die gewond raakte, moet nog worden ondervraagd.

De Amtrak-trein reed op de populaire lijn tussen Washington en New York. Aan boord waren 243 mensen, onder wie ook Belgen, bericht het Franse persagentschap AFP.

Bron: DS, 14 mei 2015

Mening:

Net zoals een buschauffeur, staat ook een treinbestuurder in voor de veiligheid van zijn/haar passagiers. Dat deze treinbestuurder vlotjes de snelheidslimiet overschrijdt, vind ik absurd. Een bus zal op sommige plaatsen ook wel eens enkele kilometers per uur te snel rijden, maar als je dubbel zo snel rijdt als de toegestane snelheid ben je goed gek.

Dat Robert Sumwalt in dit artikel meteen pleit voor een automatisch afremsysteem vind ik niet erg gepast. Het feit dat er zeven mensen overleden zijn bij deze ontsporing is niet geheel te danken aan de afwezigheid van zo’n remsysteem, maar wel aan het gebrek van verantwoordelijkheid bij de treinbestuurder. Deze had tijdiger op de rem moeten gaan staan als hij de nieuwe snelheidszone inreed.

Om dergelijke ongevallen te voorkomen, vind ik het goed dat het Congres toestemming heeft gegeven om automatische afremsystemen te plaatsen. Daarnaast vind ik het ook een vanzelfsprekendheid dat de zwarte doos zo snel mogelijk wordt onderzocht om uit te sluiten dat dit ongeval eenzelfde tragedie was als de vliegtuigramp bij Germanwings.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 14th May 2015 om 08:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.