actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2015, 14:02
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Dit jaar acht trajectcontroles langs gewestwegen

De komende maanden komen er op de Vlaamse gewestwegen acht installaties met trajectcontrole in beide richtingen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) geantwoord op een schriftelijke vraag van Open Vld-parlementslid Marino Keulen.

Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee punten gemeten. Dat systeem vermijdt dat mensen gewoon op hun rem kunnen gaan staan bij een gewone flitscamera en nadien opnieuw versnellen.

Vlaanderen telt al drie plaatsen met trajectcontrole op de snelwegen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts liet al verstaan dat er twee extra trajectcontroles op snelwegen bij komen: op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee. Die tracés worden gefinancierd vanuit het gewest.

Daarnaast is het de bedoeling trajectcontroles op de gewestwegen in te voeren. Dat is een bevoegdheid van de politiezones. Zij bakenen, op basis van het aantal ongevallen en snelheidsovertredingen, prioritaire zones af. Minister Weyts liet eerder al verstaan dat er 25 tracés op de prioriteitenlijst staan. Bedoeling is om de komende maanden alvast op 8 plaatsen langs gewestwegen installaties te plaatsen, telkens in beide richtingen.

Volgens vraagsteller Keulen mogen de specifieke locaties nog niet vrijgegeven worden. De gesprekken met de politiezones lopen naar verluidt nog.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150429_01655091

Mening: Ik ben van mening dat dit een goed initiatief is. Ten eerste vind ik dat het verhogen van het aantal snelheidscontroles alleen maar positief kan zijn. Ik ben ervan overtuigt dat wanneer er meer snelheidscontroles zijn, dat er dan ook minder overtredingen en ook ongevallen gaan zijn. Ten tweede vind ik ook dat een trajectcontrole een beter methode is dan een flitspaal. Wanneer je een flitspaal op de weg ziet kan je nog snel even op je rem gaan staan waardoor je niet geflits wordt, terwijl je heel de weg te snel hebt gereden maar enkel op dit kleine stukje niet. Bij een trajectcontrole kan je niet te snel rijden, je gemiddelde snelheid wordt berekend. Je kan dus niet zomaar even op je rem gaan staan waardoor je niet te snel rijd. Bestuurders gaan hier dus heel de tijd op hun snelheid moeten letten en niet enkel als ze een flitspaal zien.

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 29th April 2015 om 14:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.