actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th December 2014, 18:52
jochen k*ersmaekers jochen k*ersmaekers is offline
Registered User

Paus eist een wereld zonder kernwapens

Kernwapens moeten eens en voor altijd verboden worden. Een wereld zonder kernwapens is mogelijk en nodig voor een veilige, vreedzame wereld. Dat heeft paus Franciscus gezegd tijdens de opening van de internationale conferentie over de humanitaire gevolgen van kernwapens die vandaag en morgen in Wenen plaatsvindt. Hierbij zijn vertegenwoordigers uit meer dan 150 landen aanwezig.

De paus richtte zich in zijn boodschap tot de Oostenrijkse minister van Buitenlandse Zaken Sebastian Kurz, de voorzitter van de conferentie.

Franciscus benadrukte dat kernwapens een wereldwijd probleem vormen dat een grote impact heeft op toekomstige generaties en onze planeet als geheel. Kernwapens hebben het vermogen ons en onze beschaving te vernietigen, zo zegt de paus. Meer aandacht is dus nodig voor het onnodige leed dat het gebruik van kernwapens veroorzaakt.

Onherstelbare fouten
De jongeren van vandaag en morgen verdienen een vredige wereldorde die gegrond is in respect, samenwerking, solidariteit en medeleven
Paus Franciscus
De paus richtte zich ook tot de vele slachtoffers van kernwapens en nucleaire testen, die "keer op keer waarschuwen niet dezelfde onherstelbare fouten te maken". De onderlinge technologische, sociale en politieke afhankelijkheid vraagt volgens Franciscus om een "ethiek van solidariteit" waarin mensen samenwerken aan een veiligere wereld en waarin we ons bewust zijn van onze wereldwijde verantwoordelijkheid.

De wens voor vrede, veiligheid en stabiliteit vormt een van de diepste menselijke verlangens, stelde de paus, en dit verlangen kan nooit worden ingevuld met militaire dreiging. "De jongeren van vandaag en morgen verdienen een vredige wereldorde die gegrond is in respect, samenwerking, solidariteit en medeleven."

Verspilling
Het besteden van financiële middelen aan kernwapens is volgens de paus een "verspilling" van kostbare middelen, die veel beter te besteden zijn aan onderwijs, gezondheid en de strijd tegen extreme armoede. "De mensen die in de marges van de maatschappij leven, betalen de prijs voor deze verspilling."

De paus benadrukte dat een wereld vrij van kernwapens een doel is dat door alle landen en miljoenen mensen ter wereld wordt gedeeld. Voor de toekomst van de mensheid is het van groot belang om dit doel te realiseren.

bron: http://http://www.demorgen.be/buite...apens-a2145597/ 08-12-14, 16.53u

mening: Ik deel deze mening volledig. Ik weet dat we kernenergie dezer dagen nodig hebben om energie op te wekken, voor de medicijnenindustrie en veel meer. Maar wat ik niet snap is dat mensen de gevolgen van kernwapens kennen en ze toch blijven produceren. Het is zoals de Paus zegt, we kunnen dit geld beter in nuttigere dingen steken.
Met citaat antwoorden
Oud 8th December 2014, 19:58
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User

Ik ben ook akkoord. Waarom zouden wij vandaag de dag nog investeren in nucleaire bewapening? Om ons leven op aarde nog fragieler te maken? De Paus heeft gelijk als hij zegt dat er nuttigere dingen zijn om onze aandacht en wetenschap op te vestigen. Kernenergie vind ik een ander verhaal. Deze zouden wij moeten hanteren om een soort derde industriële revolutie op gang te brengen waardoor we op een ecologische manier aan zelfvoorziening kunnen doen. Deze Paus heeft al veel positieve aandacht gekregen in de media maar ook nu weer vind ik dat hij "op safe speelt" door een voor de hand liggende mening aan te nemen en vervolgens de evidente lof te oogsten. Waarom heeft hij het niet over andere dringende zaken zoals anticonceptie en geboortebeperking op een planeet die zijn eigen draagkracht overschrijdt? Als hij zich over deze onderwerpen durft uitweiden zal hij mijn volle respect krijgen. Nu lijkt het alsof hij stap voor stap de Kerk in een modern jasje wil steken zonder echt fundamentele veranderingen te garanderen.
Met citaat antwoorden
Oud 9th December 2014, 21:01
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User

Ik volg de twee anderen wanneer men zegt dat kernwapens uit den boze zijn, maar tegelijkertijd zal de paus er niet voor kunnen zorgen dat Noord-Korea plots stopt met het testen van kernbommen. Wat Vincent zegt met anticonceptie kan ik begrijpen, maar hij heeft dit al geprobeerd. Dat is nu net het probleem met de pauselijke instanties, veel blabla, maar de dada moet van de mensen zelf komen. Zij kunnen onmogelijk gaan pleiten voor condooms voor iedereen of vliegtuigen naar Afrika sturen om aan elke vrouw de pil te overhandigen. Ik denk dat dit deels ook onze verantwoordelijkheid is. Misschien had de paus vroeger wel dit gezag kunnen hebben, maar nu zal dit spijtig genoeg slechts door enkelen aanhoord worden.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:09.