|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Leraars zien inclusief onderwijs niet zitten
Leraars zien inclusief onderwijs niet zitten
Meer dan de helft van de leerkrachten uit het gewoon onderwijs vindt inclusief onderwijs - waarbij kinderen met een beperking naar de ‘normale’ school gaan - een positieve zaak voor de maatschappij. Toch stelt 82 procent van de leerkrachten dat het praktisch niet haalbaar is. Dat blijkt uit een enquête van VRT Nieuws en de Oost-Vlaamse regionale zender AVS, bij 900 leerkrachten. De enquête van het VRT-programma Koppen en AVS toont aan dat de leerkrachten negatief staan tegenover het zogenaamde M-Decreet, klinkt het donderdag in een persbericht. Dat Vlaams decreet voor meer inclusie in het onderwijs bepaalt maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het merendeel van de bevraagde leerkrachten vindt inclusief onderwijs praktisch niet haalbaar, ze vragen ondersteuning. Ze willen concrete maatregelen zoals de klasgrootte aanpassen, extra assistentie in de klas, extra opleiding en samenwerking met experts... Ook zegt 87 procent van de bevraagden niet voldoende geïnformeerd te zijn over het M-decreet. Nochtans treedt het decreet volgend schooljaar in voege en bepaalt het vanaf januari de inchrijving van kinderen met een beperking. De enquête hangt samen met de reportage ‘Bang voor beperkingen’ van beide zenders. Daarin vindt onder meer een undercover test plaats: een moeder probeerde haar vierjarige kleuter met het syndroom van Down in te schrijven in een gewone school. Maar twee van de acht gecontacteerde scholen wilden het kind inschrijven. bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141204_01412738 mening: Op zich is het een goed idee maar ik denk ook dat het praktisch niet ideaal is. Die kinderen kunnen misschien meer doordat ze naar boven worden getrokken door hun medeleerlingen. Maar er gaan er ook zijn die gefrustreerd van worden dat ze iets niet kunnen en de rest wel, dit zou dan weer tot probleem gedrag kunnen leiden, wat vaak het geval is met kinderen die naar het buitengewoononderwijs moeten. Ook hebben de leerkrachten het nu al druk en wordt het door de besparingen nog moeilijker, dus als ze dit willen moeten ze er ook het materiaal voor voorzien. |
#2
|
|||
|
|||
Vanaf het schooljaar 2015-2016 zullen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften geleidelijk instromen in het gewoon onderwijs. Dat betekent niet dat opeens alle leerlingen die in het buitengewoon onderwijs zitten meteen in het gewoon onderwijs terecht zullen komen. Het is ook de bedoeling dat er extra begeleiders de leerkrachten in het reguliere onderwijs zullen begeleiden en dat leerkrachten extra nascholingen moeten volgen. Ik denk dat deze maatregelen zeker en vast nodig zijn om de overgang vlot te laten verlopen. Ik heb tijdens mijn stage ook wel gemerkt dat er inderdaad veel leerkrachten negatieve gevoelens hebben over het M-decreet. Veel leerkrachten vonden het niet haalbaar om meteen in zo'n grote mate te moeten differentiëren. Ik geloof ook dat kinderen met een beperking meer kansen krijgen in het buitengewoon onderwijs. Die leerkrachten weten hoe ze moeten inspelen op deze leerlingen, ze kennen hun beperkingen en ook hun noden en behoeften.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik begrijp de mening van de leerkrachten wel. Het zal inderdaad een serieuze extra inspanning betekenen en dat is voor niemand prettig. Weten dat je meer gaat moeten doen voor mindere resultaten en hetzelfde loon werkt gewoonweg niet motiverend. Maar wat mij vooral stoort in deze situatie is het feit dat 87% van de ondervraagden niet voldoende is ingelicht. En als ik de medestudenten zo al eens hoor denk ik dat die 87% niet eens overdreven is. Buiten een artikel in Klasse heb ik er zelf ook nog niet zo veel over gelezen of gehoord. En toch zijn wij de toekomstige leerkrachten die gaan starten in deze nieuwe vorm van ons onderwijs. Dus misschien is dat wel iets voor de nieuwe regering om aan de slag te gaan met de plannen van de vorige regering om voor eens en voor altijd aan iedereen duidelijk te maken hoe en wat er te gebeuren staat met de job van leerkracht. Dat is niet enkel een recht om weten voor de (aanstaande) leerkrachten maar gewoon een must als de regering wil dat het project ook maar een kleine kans wil hebben om te slagen.
Ik weet zelf niet goed of ik nu voor of tegen het M-decreet moet zijn. Ik begrijp de standpunten wel dat de meeste leerkrachten hier gewoonweg niet klaar voor zijn maar ik begrijp ook dat het voor een aantal leerlingen die de overstap gaan maken naar het reguliere onderwijs een goede oplossing is. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat ze na hun schoolloopbaan ook in onze maatschappij terecht gaan komen en daar gaan ze misschien wel beter op voorbereid zijn als ze uit ons reguliere onderwijs komen. |
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het een heel erg dubbelzinnige situatie. Ze willen leerlingen met beperkingen inderdaad in het gewoon onderwijs integreren, en dat vind ik een heel goede zaak. Maar ze hebben daar wel niet de nodige voorbereidingen voor getroffen vind ik. De draagkracht van de scholen is er niet op verhoogd, die is dezelfde gebleven. Er zijn veel scholen waarbij het M-decreet echt niet op een goed moment komt. Zo zijn er veel scholen die gewoon kinderen met beperkingen weigeren op dit moment, terwijl het eigenlijk niet zou mogen. Als er zo'n dingen gebeuren, dan wil dat toch zeggen dat de maatregel niet aanvaard wordt. Dat vind ik dan heel jammer, maar ik begrijp het wel. Ik hoop dat de overheid dat ook gaat inzien en extra draagkracht en middelen voorziet aan scholen die hier naar vragen. Maar zoals we allemaal weten, zijn ze aan het besparen op onderwijs, maar geven ze de leerkrachten wel meer werk. Hell jammer vind ik dat.
|
#5
|
|||
|
|||
Leraars zien inclusief onderwijs niet zitten
Het idee op zich is wel interessant vind ik. In Noorwegen werken ze ook met inclusief onderwijs en ze scoren er toch goed mee. Vooral de sociale aspecten van het volk groeien hier enorm mee. De laatste tijd is het al meermaals gebleken dat er meer aan deze sociale aspecten moet gewerkt worden. Leerlingen leren zo bijvoorbeeld voor elkaar zorgen. Van de zorgkant van het onderwijs zie ik dus alleen maar voordelen. De nadelen zijn al door enkele collega's omschreven en deze mogen dan ook zeker niet vergeten worden. Om deze nadelen weg te werken denk ik dat er niet te snel over heen gegaan mag worden zoals wel vaak gedaan wordt. De problemen moeten één voor één bekeken worden en zorgvuldig worden uitgewerkt tot er een oplossing / verbetering gevonden is. Toch onthoud ik dat inclusief onderwijs een enorme meerwaarde kan bieden op sociaal vlak.
__________________
Is it a crime to fight for what is mine? -Tupac Shakur |