|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Duitsland voert 'péage' voor buitenlandse automobilisten in
Duitsland voert 'péage' voor buitenlandse automobilisten in
http://trends.knack.be/economie/fin...mal-507227.html 31/10/2014 Vrachtwagens betalen momenteel al tol als ze in Duitsland de autosnelweg willen gebruiken. Automobilisten doen dat nog gratis, maar dat blijft niet duren. Vanaf 2016 betaalt iedere auto die gebruikmaakt van Duitse autosnelwegen met 4 baanvakken jaarlijks tot 130 euro. Voor buitenlanders zal de startprijs aan automaten aan de grens 10 euro voor 10 dagen bedragen. Eerdere plannen om tolvignetten te verkopen zijn afgevoerd. In de plaats daarvan zullen buitenlandse nummerplaten in een databank opgenomen worden. Camera's moeten detecteren wie niet betaald heeft. Autobestuurders die autosnelwegen met twee baanvakken gebruiken, zijn vrijgesteld van de heffing. Op die manier komt de Duitse regering tegemoet aan de Duitse bedrijven met werknemers die dagelijks de grens oversteken, en aan winkelcentra met veel buitenlandse klanten. Critici zeggen echter dat de heffing meer zal kosten dan ze zal opleveren. Ook worden vragen gesteld over privacy. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad vooraleer het tolplan vaste vorm kreeg. Bondskanselier Merkel stond sceptisch tegenover het plan vorig jaar, toen ze campagne voerde om voor de tweede keer herkozen te worden als kanselier. Maar haar coalitiegenoot, de christendemocratische CSU uit Beieren, had van de heffing een verkiezingsbelofte gemaakt. De drie partijen van Merkels coalitie schaarden zich uiteindelijk toch achter het plan. De Europese Commissie waarschuwde Duitsland vervolgens om buitenlandse bestuurders niet te discrimineren. Merkel verzekerde de Duitse autobestuurders dat ze niet meer zouden moeten betalen dan nu het geval is. De Duitse wegenbelastingen zullen daarom tegelijkertijd verminderd worden, aangezien de vergoeding integraal deel zal uitmaken van de autoregistratie. (Belga/BO) Eigen mening: Zelf vind ik het niet meer dan normaal dat landen tol vragen voor het gebruik van de weg. Het geld dat die tol dan oplevert gaat meteen terug naar de kosten van de herstellingen,... van de weg. Een mooi systeem dus. Wel heb ik op het nieuws gehoord dat sommigen het onrechtvaardig vinden dat de Duitsers zelf niets extra zouden moeten betalen. Dit snap ik niet want het geld om de wegen te bouwen en te onderhouden kwam tot nu toe van de Duitsers alleen (en de vrachtwagenchauffeurs). Ze zouden dus enkel dubbel betalen als ze nu ook dit nog eens moesten betalen. In het artikel wrdt ook gezegd dat er geen tolvignetten zullen gebruikt worden maar wel een camerasysteem dat de numerplaten registreert en opspoort. Dit is ook niet de eerste keer dat zulk een systeem ter sprake komt. Het zal inderdaad kostelijk zijn maar zo'n systeem kan voor allerlei taken ingezet worden. Denk maar aan het opsporen van wagens, een nieuw flitssysteem, enz. Een andere maatregel die ik interessant vond is dat autosnelwegen met twee baanvakken wel nog gratis zullen blijven zodat winkels en dergelijke financieel niet zullen leiden onder de tolwegen. In het kort dus een zeer begrijpelijke maatregel om de kosten van het wegennet te drukken. Op lange termijn zullen het merendeel van de landen wel tol heffen op autosnelwegen.
__________________
Is it a crime to fight for what is mine? -Tupac Shakur |