|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Unilever heeft last van 'perfect storm'
Unilever heeft last van 'perfect storm'
De Nederlands-Britse producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten Unilever heeft in het derde kwartaal zijn omzet met 2 procent zien dalen. De verkopen hadden vooral last van een groeivertraging in de opkomende markten. "Op termijn zien we duidelijk kansen voor structurele groei, maar nu zitten we in een 'perfect storm'", zegt financieel directeur Jean-Marc Huët. Unilever, moederbedrijf van merken als Knorr, Axe, Lipton en Dove, realiseerde in het derde kwartaal een omzet van 12,2 miljard euro. "De groei in de opkomende landen bleef zwak", klinkt het in een persbericht. "Er was een belangrijke vertraging in China." De Europese markt blijft voorlopig wel de slechtst presterende. Daar zag Unilever de vergelijkbare omzet met ruim 4 procent afnemen. De dalende omzet heeft daarnaast ook te maken met ongunstige wisselkoersen. Die buiten beschouwing gelaten, was er sprake van een onderliggende groei van 2,1 procent (vooral dankzij prijsverhogingen); dat is evenwel de kleinste toename van de afgelopen vijf jaar. Het aandeel Unilever verloor vanochtend meer dan 3,5 procent op de beurs van Amsterdam. Bron: De Morgen Mening: Een bedrijf dat op de beurs is moet altijd proberen om te stijgen of gelijk te blijven. Als ze dalen zijn ze vaak bang dat ze minder goed gaan overkomen bij de consumenten. De wisselkoers kan ook een grote invloed hebben. Doordat de wisselkoers niet altijd positieve gevolgen heeft voor het bedrijf. Ze kunnen namelijk verlies doen doordat de wisselkoers niet altijd in hun voordeel staat. Ook is deze wisselend, dus ze hebben nooit geen zekerheid. Doordat Europa al éénzelfde munt heeft is er binnen Europa hier geen probleem meer in. Dit is misschien een streefdoel om over na te denken zodat de bedrijven minder beïnvloed worden door de wisselkoers. Laatst aangepast door l*tte.demeulder : 23rd October 2014 om 11:57. |