actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd October 2014, 18:14
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User

Olieprijs in vrije val

Olieprijs in vrije val

De olieprijs is gezakt naar zijn laagste peil in ruim twee jaar. Zorgen over de wereldeconomie en een verborgen prijzenslag tussen de olieproducerende landen zijn de belangrijkste oorzaken.

De prijs voor een vat Noordzee Brent-olie is donderdag onder 92 dollar gezakt, het laagste peil sinds juni 2012. De prijs voor het zwarte goud duikt 2,3 procent lager. De voorbije twee handelsdagen gaf de Brent ook al 3 procentpunt prijs. Pas minder dan een maand geleden dook de olieprijs voor het eerst in ruim een jaar onder de 100 dollar, nu komt dus stilaan de kaap van 90 dollar in zicht.

Woensdag bleek dat zowel in de eurozone als in de VS de industriële activiteit in september trager groeide dan verwacht. Bovendien blijft de markt zich zorgen maken over de groeivertraging van de Chinese economie. Kortom, de wereldeconomie blijft in haar geheel voor hoofdbrekens zorgen, zodat experten de vooruitzichten voor de vraag naar olie neerwaarts herzien.

Verborgen concurrentiestrijd

Maar ook de aanbodzijde speelt een belangrijke rol in het verhaal van de dalende olieprijs. Volgende maand vergadert de Organisatie voor Olie-exporterende Landen (OPEC) in Wenen. Waarnemers gaan er van uit dat het oliekartel een productiebeperking op tafel zal leggen om de prijzen te stabiliseren.

Maar achter de schermen van de OPEC blijkt zich een stevige concurrentiestrijd af te spelen tussen de kartelpartners. De Saudi-Arabische nationale exportmaatschappij Aramco kende woensdag een flukse korting van 1 dollar per vat toe aan Aziatische klanten.

Saudi-Arabië, dat op de grootste olievoorraden van de wereld zit, is in een strijd beland met andere landen uit de regio om marktaandeel in de export naar de groeilanden. Ook Europa en de VS kunnen tegenwoordig tegen een korting van 40 dollarcent olie tanken bij de sjeiks in Ryad.

Gewoonlijk geeft Saoudi Arabië de pas aan in de aanloop naar een OPEC-vergadering. Waarnemers hadden daarom verwacht dat de Saoudi's hun productie zouden terugschroeven om de prijsval te stoppen, en dus ook maar beperkte kortingen zouden toekennen.

Bovenop de verborgen concurrentiestrijd in het Midden-Oosten komen ook nog eens meer structurele factoren zoals de schalieboom in de VS en het herstel van de productie in Libië.

Tanken

De dalende olieprijs is uiteraard een goede zaak voor de Europese economie, maar de daling bemoeilijkt wel de oefening voor de Europese Centrale Bank. De dalende energieprijzen zijn een van de voornaamste oorzaken van de immer dalende inflatie in de eurozone.

Ook de Belg moet zich niet onmiddellijk in de handen wrijven in het vooruitzicht goedkoper aan het tankstation te passeren. Er zijn drie belangrijke redenen waarom een daling van de olieprijs zich niet onmiddellijk doorzet aan de pomp: ten eerste tankt u geen ruwe olie, ten tweede kan de dip in de olieprijs tijdelijk zijn, en ten derde doet de daling van de euro als gevolg van het soepele monetaire beleid van de ECB de daling van de olieprijs in dollar gedeeltelijk teniet.

Bron: http://www.tijd.be/markten_live/hom...551489-7814.art

Mening:
Ik lees eigenlijk nooit de krant 'De Tijd' omdat ik vaak niet begrijp waarover al dat financiële gaat. Toch ben ik blij dat ik dit artikel las, want ik dacht: "Yes, de olieprijs daalt dus gaan we goedkoper kunnen tanken!". Ik besefte niet dat er heel wat meer komt bij kijken dan wat olie oppompen, dit raffineren en naar de pomp brengen.
In het artikel wordt een schets gegeven van het handelen in olie, en wordt op het einde verklaard waarom we niet meteen moeten denken goedkoper te kunnen tanken. Weeral iets bijgeleerd...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:55.