actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th April 2014, 10:51
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User

5 redenen waarom trager rijden een betere keuze is

5 redenen waarom trager rijden een betere keuze is

Trui Engels

16/04/2014 om 15:25 - Bijgewerkt om 15:25

De eerste flitsmarathon is een feit. Vanaf donderdag wordt 24 uur lang uw snelheid in de gaten gehouden. Maar niet alleen tijdens een flitsmarathon is te snel rijden af te raden.

Dat de Belgen onlangs massaal reageerden op de oproep van de politiediensten om mogelijke locaties voor flitscontroles door te geven, toont aan dat we met verkeersveiligheid begaan zijn. Maar als flitscontroles en hoge boetes niet helpen om het gedrag van chauffeurs aan te passen, dan kunnen de volgende redenen dat misschien wel doen.

1. U verbruikt minder brandstof

De beste manier om brandstof te besparen is, naast minder met de auto te rijden of een elektrische wagen aanschaffen, is door rustig te rijden, stapsgewijs te versnellen en te vertragen en door trager te rijden. U zou 25 procent meer brandstof verbruiken als u 130 kilometer per uur rijdt, dan bij 100 kilometer per uur. Waarom dus benzine verspillen door onnodig snel te rijden?

2. U heeft minder risico op een ongeval

Zoals ook de nieuwe snelheidscampagne van het BIVV toont, kan te snel rijden dodelijke gevolgen hebben. Hardrijders hebben minder tijd om te reageren op iets op de weg en zelfs een fractie van een seconde kan het verschil betekenen tussen leven en dood. Overdreven of onaangepaste snelheid is de hoofdoorzaak bij één ongeval op de drie in ons land. Per jaar zijn er in België 15.000 ongevallen door 'overhaaste bestuurders'. Dat zijn er meer dan 40 per dag.

3. De tijdswinst door sneller te rijden is miniem

Ook al denkt u dat u tijd wint door snel te rijden, veel zal die tijdswinst uiteindelijk niet bedragen. En zijn alle risico's die verbonden zijn aan te snel rijden die tijdswinst dan wel waard? Vertrek daarom iets vroeger en kom rustiger op uw bestemming aan.

4. Minder stress

Wanneer u trager rijdt, hebt u beduidend minder stress. Op die manier kan auto rijden zelfs een aangename en ontspannende activiteit worden. En wie weet wordt verkeersagressie wel de wereld uit de geholpen als u zich minder druk maakt over andere chauffeurs.

5. Het leven wordt veel eenvoudiger

Om te beginnen wordt uw administratie al een stuk eenvoudiger omdat het aantal snelheidsboetes vermindert. Door minder hard te rijden, daalt ook het risico op een ongeval, wat op zijn beurt tot nog minder kopzorgen leidt. Maar het grootste gevolg van een minder hectisch bestaan is dat u eindelijk de kans hebt om te genieten. Als we dan toch altijd van hot naar haar rennen, dan kunnen we daar dan maar beter van genieten.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/5...mal-138773.html

Eigen mening: Persoonlijk denk ik dat sommige mensen een kleine boete niet erg vinden, wanneer ze te snel rijden. Pas vanaf het moment dat het bedrag groter wordt en ze hun rijbewijs moeten afgeven, dan pas gaan ze het beseffen. Ik vind het best wel opmerkelijk dat je 25 procent meer brandstof zou gebruiken wanneer je 130 kilometer per uur rijdt, dan bij 100 kilometer per uur. Zelf wist ik niet dat er zo’n groot verschil was. Daarnaast heeft u ook minder risico op een ongeval, dit vind ik zelf niet helemaal correct. Ook mensen die niet overdreven snel rijden, kunnen slachtoffer worden van een ongeval. Denk maar aan bestuurders die dronken achter het stuur stappen en dan een andere auto aanrijden. Wie van de twee stapt meestal levend uit het verhaal? De dronken bestuurder. Dat de tijdswinst miniem is door sneller te rijden heb ik zelf als eens ondervonden. Het schilt maar een aantal seconden en dan vraag ik mij ook af of dit wel de moeite waard is. Dat het minder stress oplevert kan ik zelf niet zo goed begrijpen en volgens mij zouden ze mensen die zich niet aan de opgegeven snelheid houden, ook boetes moeten krijgen. Te traag rijden is volgens mij ook gevaarlijk en ik heb het hier dan niet over 65 kilometer per uur rijden waar je 70 mag, maar dan bijvoorbeeld over 50.
Met citaat antwoorden
Oud 17th April 2014, 14:53
JolienBalemans JolienBalemans is offline
Registered User

De vijf redenen waarom trager rijden beter is, klinken aannemelijk. Maar ik denk dat ze in de praktijk niet volledig worden aangenomen. Als ik kijk naar mezelf, krijg ik juist meer stress van trager te rijden omdat je je amper voorruit voelt gaan. Dit verhoogd wanneer ik bijvoorbeeld achter een tractor hang in een zone 70 en je kan of mag deze niet voorbij steken.

Het minder verbruiken van brandstof vind ik dan weer een goed. Zo kunnen we allemaal een steentje bijdragen aan de opwarming van de Aarde door een kleine inspanning te leveren. Bovendien is met de fiets rijden goed voor onze gezondheid en het nemen van openbaar vervoer of carpoolen, goed voor onze sociale contacten en omgang.

Uiteindelijk is het een win-win situatie voor iedereen.
Met citaat antwoorden
Oud 17th April 2014, 17:07
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User

Persoonlijk prefereer ik ook om mij aan de snelheid te houden. Op de meeste wegen is de maximumsnelheid een perfecte snelheid om je aan te houden. Wat wel triest is, is dat men op sommige wegen absurd traag moet rijden. Zo zijn er veel wegen waar je 70 km/u mag rijden, maar waar 90 km/u een betere oplossing is in mijn ogen. Dat buiten beschouwing gelaten, vind ik het terecht dat men vaak flitst en snelheidsduivels beboet. Spijtig genoeg haalt dit bij de meeste mensen niets uit, want de snelheidsduivels kunnen dit prijskaartje meestal gemakkelijk en vlotjes betalen. Als we nu terug gaan kijken naar het artikel dat enkele voordelen aanhaalt in verband met traag rijden, dan heb ik toch mijn bedenkingen. Het is namelijk niet zo dat je minder verbruikt door trager te rijden. In een stad rijdt je trager dan op een snelweg, maar toch verbruik je er meer. Het risico om een accident te krijgen is uiteraard lager omdat je trager rijdt, maar dit houdt absoluut niet in dat je geen accidenten meer zal krijgen. Er gebeuren redelijk wat accidenten dankzij een snelheidsovertreding, maar ook door dronken achter het stuur te kruipen en allerlei andere zaken. In ieder geval raad ik ook elke bestuurder aan om zich aan de snelheid te houden, zelfs op de wegen waarbij de maximumsnelheid 'absurd' lijkt te zijn.

Laatst aangepast door J*roen.Bosmans : 17th April 2014 om 17:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.