actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th February 2014, 00:45
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User

Meisje (4) vraagt koning Filip om euthanasie voor kinderen tegen te houden

Meisje (4) vraagt koning Filip om euthanasie voor kinderen tegen te houden

Ons land keurde eind vorig jaar een wetsvoorstel goed om euthanasie uit te breiden naar minderjarigen. België wordt zo het eerste land ter wereld waar kinderen onder bepaalde voorwaarden om euthanasie kunnen vragen. Een opmerkelijke beslissing die ook in het buitenland voor discussie zorgt. In een videoboodschap richt een Canadees gezin zich nu zelfs rechtstreeks tot koning Filip.
Jessica Saba werd in mei 2009 geboren in Quebec. Het meisje had een zware hartafwijking en zou vermoedelijk maar een paar dagen geleefd hebben als ze niet meteen onder het mes ging. Ze kwam er bovenop en is intussen vier jaar oud.

In Quebec zijn er nu ook plannen voor een uitbreiding van de euthanasiewet, en dat is duidelijk niet naar de zin van de familie Saba. Papa Paul, een huisarts, voert zijn gezin daarom op in een opmerkelijke campagnevideo tegen euthanasie voor kinderen. Daarbij richt hij zich ook rechtstreeks tot onze koning.

‘Als Jessica geboren was in een land waar euthanasie voor kinderen was toegestaan, dan was haar verhaal misschien helemaal anders gelopen’, zegt Paul. ‘Als euthanasie voor kinderen er in België komt, zullen andere landen en misschien de hele wereld volgen’, klink het nog. Ook Jessica zelf komt aan het woord: ‘Teken alstublieft die euthanasiewet niet, in het belang van de kinderen.’

Bron: Nieuwsblad, 3 februari 2014, http://www.nieuwsblad.be/article/de...letter&utm_camp

Commentaar:
Kinderen moeten kansen krijgen om te leven. Als de euthanasiewet erdoor komt, zouden volwassenen misschien sneller beslissen om het leven te beëindigen. Deze kinderen hebben ook recht op medische bijstand om zo toch te genezen. Ik vind het een mooi gebaar van het meisje en haar vader, zij weten waarover ze spreken.
Met citaat antwoorden
Oud 5th February 2014, 00:19
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User

Langs de ene kant inderdaad een mooi gebaar van het meisje en haar vader. Het is inderdaad zo dat je met vechten voor je leven ver kan geraken, maar stel nu dat alles wél echt verloren is en jouw kind heeft onmenselijk veel pijn, dan heeft een kind wel dat recht om in alle rust te sterven. Euthanasie plegen is niet zomaar een beslissing dat je halsoverkop neemt. Veel mensen nemen deze optie pas in gedachten als het echt verloren is. Ik denk dat daar de denkfout zit van diegenen die kritiek uitoefenen op de euthanasiewet. Niemand wil euthanasie uitoefenen op een dierbare en zeker niet op een kind. Dat jij moet beslissen over leven en dood is op zich onmenselijk en heel moeilijk. Daarom komt dat er in veel gevallen ook niet van, denk ik. Veel mensen vechten tot de laatste snik, want zo zitten we nu eenmaal in mekaar. Ik vind dus dat de euthanasiewet mag blijven als laatste optie wanneer alles verloren is.
Met citaat antwoorden
Oud 14th May 2014, 22:56
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User

Euthanasie voor kinderen is echt niet vaak voorkomend. In Nederland bijvoorbeeld, is dit al ingevoerd. In alle jaren dat dit is ingevoerd, is het slecht 3 of 4 keer toegepast, het juiste cijfer vindt ik niet meer terug. Het is dus echt als laatste toevlucht, als er echt geen hulp meer mogelijk is. Volgens mij is dit erg belangrijk om te beseffen, voor de mensen die hier tegen zijn. Kinderen die ongeneesbaar ziek zijn en echt dag in dag uit, elk uur van de dag onverdraaglijke pijn lijden, hebben nu de optie om ervoor te kiezen om dit stop te zetten. Ik vind hier helemaal niets verkeerd mee, ik vind het net humaan dat dit kan. Ik hoop echt dat mensen die hier tegen zijn tot inzien komen, en misschien moeten ze zich eens proberen voor te stellen dat het hun eigen kind is, dat ongeneesbaar is, en onverdraaglijke pijn leidt.
Met citaat antwoorden
Oud 14th May 2014, 23:14
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User

Ik vind het een zeer mooi initiatief van het gezin. Ze zijn bezorgd over de euthanasiewet voor kinderen en hiervoor hebben ze speciaal een campagnevideo gemaakt. Ik ben het echter niet met hen eens. Kinderen moeten inderdaad de kans krijgen om te leven, maar ik geloof niet dat ouders meteen zullen kiezen voor euthanasie. Ouders zullen deze beslissing pas nemen als alle hoop verloren is en als het kind ondraaglijke pijn heeft. Elke moeder of vader zal voor zijn of haar kind vechten tot het einde en van alle mogelijke behandelingen en medicatie gebruik maken. Bovendien wordt het kind eerst gescreend door een psychiater of psycholoog en moeten ouders instemmen met het verzoek. Ik ben het dus zeker en vast eens met deze wet. Ik geloof niet dat er hier misbruik van gemaakt zal worden.
Met citaat antwoorden
Oud 15th May 2014, 15:23
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door S*EVEN.BRUYNSEELS
Euthanasie voor kinderen is echt niet vaak voorkomend. In Nederland bijvoorbeeld, is dit al ingevoerd. In alle jaren dat dit is ingevoerd, is het slecht 3 of 4 keer toegepast, het juiste cijfer vindt ik niet meer terug. Het is dus echt als laatste toevlucht, als er echt geen hulp meer mogelijk is. Volgens mij is dit erg belangrijk om te beseffen, voor de mensen die hier tegen zijn. Kinderen die ongeneesbaar ziek zijn en echt dag in dag uit, elk uur van de dag onverdraaglijke pijn lijden, hebben nu de optie om ervoor te kiezen om dit stop te zetten. Ik vind hier helemaal niets verkeerd mee, ik vind het net humaan dat dit kan. Ik hoop echt dat mensen die hier tegen zijn tot inzien komen, en misschien moeten ze zich eens proberen voor te stellen dat het hun eigen kind is, dat ongeneesbaar is, en onverdraaglijke pijn leidt.

Ik ben het eens met je stelling, maar zijn er ook geen opties om het lijden te verzachten?
Euthanasie is een permanente oplossing, die potentiële oplossingen niet meer toelaat.
"Terminaal" hoeft niet in alle gevallen terminaal te zijn; kanker, de pest en ziekten tot in het banale (verkoudheid?) waren vroeger terminaal, nu is er een kans tot genezing.

Sommigen keren zich tegen euthanasie (zeker bij jongeren en kinderen) omdat ze hun hoop (die, toegegeven, soms misplaatst is) niet willen opgeven.

Beeld je eens in dat je enige kind in het ziekenhuis ligt (terminaal volgens dokters) maar je hebt nog een sprankeltje hoop op genezing...
-> Het is een dubbel gegeven dat je 1) vanuit zelf-centrerend perspectief "jouw kind" wilt redden omdat je zelf het verlies niet zou aankunnen en 2) het lijden van je kind zou kunnen eindigen.
Oud 15th May 2014, 15:56
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User

Als een situatie er uitzichtloos uitziet en de patiënt ondraaglijke fysieke en psychische pijn moet doorstaan, kan de keuze gemaakt worden om euthanasie toe te passen bij meerderjarigen. De patiënt zelf moet ook schriftelijk verzoeken om de euthanasie uit te voeren. Zo kan men niet zomaar een dementerende euthanasie laten plegen, althans de vergevorderde vormen, omdat een goed gesprek (mondeling en/of schriftelijk) niet meer als mogelijk beschouwd worden.

Ik vind de uitbreiding van de euthanasiewet naar minderjarigen geen stap achteruit. De artsen van dienst zullen dit niet zomaar toestaan zonder eerst grondig onderzocht te hebben (fysiek en psychisch) of dat er sprake is van terminaliteit. Dit laatste kan men doen aan de hand van bepaalde symptomatische verschijnselen.

Ik begrijp waar het Canadese gezin vandaan komt, waarom ze dit bericht de wereld insturen. De medische wereld is bijlange niet perfect (ervaringsexpertise!) en berust vaak op protocols en statistiek. Toch heeft men het meestal aan het rechte eind. Het is jammer dat dit eventueel ten koste zou kunnen gaan van uitzonderingen...

Hoe je het ook draait of keert; euthanasie zal nooit zomaar toegepast worden zonder de nodige maatregelen in acht te nemen. Bij dit laatste hoop ik wel dat ze enorm streng zijn, kwestie van een kind niet zomaar het hoofd te laten hangen en zicht op een mooi leven te verliezen, al denk ik dat men hier ontzettend gevoelig voor is en er dusdanig rekening mee houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:58.