actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th December 2013, 22:41
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User

François Englert ontvangt de Nobelprijs Fysica

François Englert heeft als eerste Belg ooit de Nobelprijs voor Fysica ontvangen. Hij kreeg de medaille samen met de Brit Peter Higgs tijdens een ceremonie in de Zweedse hoofdstad Stockholm.
François Englert is samen met Peter Higgs gehuldigd. Ze ontvingen de medaille uit handen van de Zweedse koning Karl Gustav onder luid applaus van de hele zaal. De twee onderzoekers zijn bekroond voor hun essentiële bijdrage aan de ontdekking van het Higgs-deeltje.

Bij de ceremonie in de Concert Hall in Stockholm was een Belgische delegatie aanwezig onder leiding van staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Philippe Courard (PS), die premier Di Rupo vertegenwoordigde. Deze laatste woonde dinsdag immers de uitvaartplechtigheid voor Nelson Mandela bij in Zuid-Afrika. Ook rector Didier Viviers van de ULB bevond zich onder de delegatieleden.

Englert is de eerste Belg die de Nobelprijs Fysica wint. Aan de onderscheiding is een geldsom van 8 miljoen Zweedse kronen (920.000 euro) verbonden.

Nobelprijs voor de Vrede

Vanmiddag reikte het Nobelcomité al de Nobelprijs voor de Vrede uit in het Noorse Oslo. Die ging naar het OPCW, de organisatie voor het verbod op chemische wapens. ‘Zonder de OPCW waren de maatregelen van de Conventie uit 1997 niet mogelijk geweest', zei de voorzitter van het Nobelcomité Thorbjørn Jagland. 'De kleine stappen van de OPCW creëren grote resultaten.’

Tijdens de plechtigheid in Stockholm, die op verschillende livestreams te volgen was, werden ook de Nobelprijzen voor Literatuur, Scheikunde, Economie en Geneeskunde uitgereikt

Mening: Ik koos dit artikel omdat ik zelf fysica studeer en er mij enorm in interesseer. Een andere reden waarom ik dit artikel koos is dat het de eerste keer is dat een Belg de Nobelprijs van de Fysica ontvangt. François Engelbert had een enorme bijdrage naar de ontdekking van het Higgs deeltje en is hier eindelijk voor beloond en ik vind wel dat dit belangrijk nieuws is op vlak van de wetenschap in België en zowel in de wereld.

Bron: Het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/article/de...dmf20131210_044
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:38.