actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > China
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th December 2013, 20:23
Geert.S*aepen Geert.S*aepen is offline
Registered User

Recordsmog verstikt Shanghai

Recordsmog verstikt Shanghai

Een dichte, giftige smogwolk heeft er in de Chinese stad Shanghai voor gezorgd dat kinderen moesten thuisblijven van school, bouwwerven stilgelegd werden en vluchten afgelast. De waarden lagen 25 keer dan de veilige grens.

De concentratie van gevaarlijke PM 2.5 fijne stofdeeltjes bereikte in Shanghai vrijdag 602,5 microgram per kubieke meter. Dat is haast 25 keer hoger dan wat de Wereldgezondheidsorganisatie als de veilige bovengrens definieert. In de stad bleven veel mensen binnen. Wie toch de straat op moest, deed dat vaak met en gezichtsmasker. De zichtbaarheid was beperkt tot enkele tientallen meters.

"Ik voel me alsof ik in wolken smog leef", hoorde het persbureau AP van Zheng Qiaoyun, een vrouw die haar zes maanden oude zoontje had thuisgehouden. "Ik heb hoofdpijn. Ik moet hoesten. Het is moeilijk om te ademen op weg naar kantoor."

De vervuiling was de hoogste sinds het begin van de metingen. Opmerkelijk: die metingen begonnen pas een jaar geleden. Luchtvervuiling is een probleem dat in China schrikwekkende afmetingen begint aan te nemen. Eerder dit jaar maakte ook de hoofdstad Beijing al een gelijkaardige reeks levensgevaarlijke smogdagen mee.

De oorzaken zijn bekend: fabrieken, steenkoolcentrales en steeds meer auto's op de wegen. Als de wind dan even stopt met waaien, schieten de concentraties de lucht in. Het stadsbestuur van Shanghai haalde alvast een flink deel van zijn wagenpark van de weg. Ook vuurwerk en sportmanifestaties werden afgelast.

bron: http://www.knack.be/nieuws/planet-e...mal-118848.html

eigen mening: Het is niet de eerste keer dat Shanghai verstikt wordt door smog. Als je leest dat de metingen zo indrukwekkend hoog zijn, vraag ik me af hoe mensen hun longeren daarop reageren. Denk maar aan de talloze kinderen die op de straten rondlopen. De fabrieken, steenkoolcentrales en auto's moeten proberen hun uitstoot te verminderen om het smog te verdringen. Het kan zo eenmaal niet verder. Het is verontrustend dat deze evolutie voorkomt, want ik vermoed dat deze steeds erger gaat worden. Aan het bestuur van Shanghai om doeltreffende, structurele maatregelen te nemen.
Met citaat antwoorden
Oud 21st May 2015, 02:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Smile China's kolenstook is over hoogtepunt heen

Er is hoop: China's kolenstook is over hoogtepunt heen

Is dit misschien wel de meest hoopgevende grafiek sinds jaren? China, het land met een onstilbare energie-honger, is de grootste kolenstoker ter wereld. Maar eerder dan gedacht lijkt zich een kentering aan te dienen.

De wereld kan nog zo veel schone energie gaan opwekken, als China niet meedoet en juist steeds meer kolen gaat stoken, zal de temperatuur op aarde toch met meer dan 2 graden stijgen. Dat was de afgelopen jaren het simpelste excuus voor fossiel-liefhebbers om toch gewoon door te gaan met hun CO2-productie.

Sterke daling

Het is nog vroeg, en één zwaluw maakt nog geen koele zomer, maar het zou wel eens kunnen dat ook dit argument de fossiellobby uit handen is geslagen. In China is de kolenstook namelijk plotseling sterk aan het dalen! Nadat het land vorig jaar al 2,9 procent minder kolen verbruikte, is in de eerste vier maanden van dit jaar maar liefst 8 procent minder kolen in rook opgegaan dan in dezelfde maanden van 2014.

De afspraak tussen Barack en Xi

De Chinese president Xi Jinping en zijn Amerikaanse collega Barack Obama sloten vorig jaar een milieuakkoord waarbij China beloofde dat het kolenverbruik voor 2030 zijn maximum zou bereiken. Dat lijkt nu dus wel een heel ruime marge te zijn geweest, afgaande op het feit dat volgens de huidige cijfers 2013 voorlopig het topjaar was en dat de daling vorig jaar al inzette en dit jaar versneld voortgaat. En dat terwijl de economie van China toch fors blijft groeien.

Gigagroei schone energie

De afname van de kolenconsumptie was vorig jaar mede het gevolg van nieuwe waterkrachtcentrales en veel regenval waardoor bestaande waterkrachtcentrales meer stroom konden opwekken. Die ontwikkeling is uiteraard eindig.

Voor een verdere afname van de kolenstook zullen ook wind- en zonne-energie fors moeten toenemen. Daar is China op een enorme schaal mee bezig. Dit jaar moet de capaciteit van windmolens ruim verdubbelen naar 200 GW en die van zonnepanelen bijna verviervoudigen naar 100 GW. Er moet dus in één jaar voor zo'n 75 GW aan zonnepanelen bij komen. Hoeveel dat is? Dat is 75 keer zo veel als er eind vorig jaar in totaal in Nederland aanwezig waren.

Blog Trouw, 20-05-2015 (Vincent Dekker)
Bijgesloten Plaatje(s)

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.