actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2013, 08:20
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Kinderen gaan vooral bij ouders en Google te rade

Kinderen gaan vooral bij ouders en Google te rade

Vandaag om 06:30 door Veerle Beel

Kinderen en tieners gaan vooral bij hun ouders te rade als ze belangrijke keuzes moeten maken. Google geldt als de tweede belangrijkste informatiebron, zo blijkt uit een bevraging door de Hogeschool Gent.

Voor het onderzoek werden meer dan 600 kinderen, tieners en jongeren ondervraagd in opdracht van De Ambrassade. Dat is de nieuwe Vlaamse koepelorganisatie voor het jeugdwerk, jeugdinformatie en jeugdbeleid.

Kinderen tussen 8 en 11 jaar leggen hun informatievragen vooral aan hun oudersvoor en grijpen in tweede instantie naar de zoekmachine Google. Ze weten echter nog niet goed hoe ze daar gericht moeten zoeken, dus zoeken ze hun heil bij leerkrachten en vrienden.

Google op 1

Ook tieners en jongeren beseffen dat de informatie die ze vinden op Google niet altijd deugt. Zij trekken dan met hun vragen naar hun ouders, de tweede informatiebron voor deze leeftijdsgroepen.

Hoe ouder, hoe beter men weet waar informatie te zoeken. Jongeren (16 tot 22 jaar) raadplegen meer bronnen en kennen ook al meer specifieke webstites. Google blijft voor deze groep de belangrijkste bron van informatie, maar ook ouders en de traditionele media blijven relevant.

Ouders als experts

Ouders worden door hun kinderen geconsulteerd als expert bij onderwerpen die aansluiten bij hun beroep, interesses of ervaringen en als gids in de overvloed aan informatie. 'Wij concluderen alvast dat we informatie meer via de ouders bij kinderen en jongeren moeten proberen te krijgen', aldus Sofie Iserbyt van De Ambrassade.

Jongeren blijken ook van folders te houden, als mogen die niet in hun handen geduwd worden. 'Ze lezen toch enkel als er echt interesse is', zegt Iserbyt.

Aanbod

Volgens het Vlaams jeugdbeleidsplan moeten kinderen en jongeren toegang hebben tot goede informatie die hun keuzemogelijkheden versterkt. Heel wat diensten in Vlaanderen proberen daarin een aanbod te doen, al komt dat niet allemaal even goed door. Zo zijn er de kinder- en jongerentelefoon Awel en de jongereninformatiepunten (JIP). Sociale netwerken worden niet hoog ingeschat als informatiebron en zowel de bib als het Centrum voor Leerlingenbegeleiding scoren eerder laag.

Iserbyt benadrukt nog het belang van de nabijheid van informatie. 'Informatie mag niet opgedrongen worden, maar moet wel makkelijk te consulteren zijn.' Bovendien meent De Ambrassade dat er op school meer aandacht moet zijn voor coaching bij het zoeken naar betrouwbare informatie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_064

Commentaar: Bij kinderen staat Google op nummer één om dingen te weten te komen. Dat lijkt me zeer logisch in de maatschappij waarin we nu leven met de vooruitgang van de technologie etc. Gelukkig weten ze dat niet alle informatie op het internet even betrouwbaar is. Hun ouders vormen dan een tweede bron voor kennis. Belangrijk in bij dit artikel vind ik dat wij als toekomstige leerkrachten ook een bron zijn waar leerlingen terecht kunnen met hun vragen. Volgens mij moeten we hen wel nog meer de indruk geven dat ze bij ons terecht kunnen. Zo weten ze ook dat ze niet alleen staan als de andere bronnen niet bereikbaar zijn en zo groeit het vertrouwen ook in de klas wat de betrokkenheid en het welzijn bevorderd. Ook moeten we hen meegeven dat, zoals ze vaak al weten, niet alle internetbronnen de juiste informatie vrijgeven. Als ze twijfelen aan de juistheid van het antwoord of ze willen met iemand spreken over vragen en meningen, dan moeten ze weten dat leerkrachten ook daarvoor instaan.
Hen een thuisgevoel geven is dus de boodschap voor de leerkrachten, zodat ze niet verlegen hoeven te zijn over hun vragen en opmerkingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2013, 08:38
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Kinderen verkrijgen informatie via ouders en Google

Jongeren tussen acht en elf jaar gaan in de eerste plaats bij hun ouders te rade wanneer zij aan iets twijfelen of iets willen weten. Naar mijn mening is dit geen abnormale situatie, aangezien jongeren op die leeftijd ook erg afhankelijk zijn van hun ouders. Jongeren zijn ervan overtuigd dat hun moeder en vader erg veel weten, waardoor ze ook de gewenste informatie snel kunnen verkrijgen.

Ik schrok niet toen ik las dat Google de eerste bron is die jongeren tussen 16 en 22 jaar raadplegen wanneer ze informatie over een bepaald onderwerp wensen. Wanneer ze merken dat de informatie die ze daar vinden niet deugd, vragen ze raad aan hun ouders. Aangezien ik zelf deel uit maak van deze leeftijdscategorie, kan ik inderdaad bevestigen dat Google ook mijn favoriete bron is om informatie op een snelle en efficiënte manier te bemachtigen. Zoals Maxime al aanhaalde, spelen leerkracht bij dit proces ook een belangrijke rol. Leerkrachten moeten open staan voor vragen van leerlingen, maar kunnen leerlingen ook leren hoe ze op zoek kunnen gaan naar betrouwbare websites.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.