|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
'Onhandelbare' leerlingen moeten vaker naar gespecialiseerd onderwijs
'Onhandelbare' leerlingen moeten vaker naar gespecialiseerd onderwijs
'Onhandelbare' leerlingen worden steeds vaker doorgestuurd naar het gespecialiseerd onderwijs, ook al hebben ze geen bepaalde handicap. Dat schrijft La Libre vandaag. Volgens de koepelvereniging Marguerite is het aantal leerlingen dat verwezen werd naar gespecialiseerde richtingen met 24 procent toegenomen in 15 jaar tijd in het basisonderwijs en met 20 procent in het secundair onderwijs. Vooral jongens worden doorverwezen, wanneer de leerkracht hen niet langer de baas kan. Bron: De morgen Eigen mening: Het lijkt mij alsof de leerkrachten voor de makkelijkste oplossing kiezen. Wanneer jongeren 'moeilijk' doen, denk ik dat je verder moet kijken dan naar het gedrag van het kind. Waarom doet het moeilijk? Volgens mij ligt er altijd een reden achter het gedrag van een kind. Samen naar die reden zoeken en er iets aan proberen te doen is volgens mij een betere oplossing. Door hen naar het gespecialiseerd onderwijs te sturen geef je hen helemaal het gevoel dat ze abnormaal zijn. |
#2
|
|||
|
|||
Het lijkt me ook dat de leerkrachten hier voor de gemakkelijkste oplossing kiezen. Een kind IS niet vervelend, maar DOET vervelend. Ook denk ik dat de kinderen zich 'abnormaal' zullen voelen, moesten ze naar een gespecialiseerd onderwijs gestuurd worden. Praten met je kind is heel belangrijk, zo leer je samen problemen op te lossen en ik denk dat veel ouders zit soms vergeten.
|
#3
|
|||
|
|||
Een kind is inderdaad niet onhandelbaar maar kan dat wel worden naargelang de leerkracht is mijn mening. De stempel onhandelbaar wordt tegenwoordig nogal snel gekleefd op een leerling zijn hoofd als het niet mooi in de rij loopt zoals de vele leerlingen. Dieper ingaan op het probleem van die leerling moet een doel zijn voor de leerkrachten die er les aan geven. Als leerlingen met leerstoornissen in een gewone school zitten is het voor hen niet altijd makkelijk. Als de leerkracht hen dan nog eens verkeerd behandeld krijg je snel die stempel. Ik blijf zeggen dat een goed leerkracht weet hoe hij zulke kinderen moet aanpakken en dat elk kind verschillend is. Ik hoop dat we niet naar een scholengemeenschap gaan waar enkel de goede en normale leerlingen in het gewone onderwijs een plaats hebben. Kinderen met ADHD of autisme met een te aanvaarden graad hebben zeker ook hun plaats in dit onderwijs als de leerkrachten sterk genoeg zijn om hier mee om te gaan.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen. |