|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Geef kinderen 31 minuten meer speeltijd
Geef kinderen 31 minuten meer speeltijd
Veertien Vlaamse kinderrechten- en jeugdactoren pleiten samen voor 31 minuten meer speeltijd voor kinderen per dag. “Kinderen hebben genoeg vrije tijd nodig om zich te ontwikkelen en goed te voelen”, zegt de Vlaamse Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen. “Die 31 minuten is symbolisch”, zegt Vanobbergen. “Het verwijst naar artikel 31 van het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties waarin het ‘recht op spel’ verankerd is. Hoeveel tijd kinderen in nodig hebben om te spelen, staat niet vast. Ik denk wel dat ze meer tijd nodig hebben dan ze vandaag krijgen. Veel kinderen en jongeren staan onder grote druk. Hun agenda zit overvol. Ze hebben geen tijd meer om zich te vervelen en via spel zelf op ideeën te komen.” “Volgens de VN is het recht op spel en ontspanning is even belangrijk als eten en drinken”, zegt Christel Verhas van de Gezinsbond. “Maar dat recht staat onder druk. Ook ons land moet hier werk van maken.” Drie charters maken de oproep concreet. Eentje bestond al, voor de gemeentes. Voor thuis en op school werden twee nieuwe gemaakt. “We roepen beleidsmakers, scholen en ouders op om ze te tekenen”, zegt Vanobbergen. “Op 19 mei op de Speeldag in Mechelen verspreiden we de drie charters voor het eerst onder het publiek.” Bron: Klasse Eigen mening: Ik denk dat kinderen inderdaad te weinig tijd krijgen om te ontspannen, maar langs de andere kant hangt hier aan vast dat de lessen nog eens een halfuur langer duren. Dan heb ik persoonlijk liever telkens een kwartiertje speeltijd en om halfvier gedaan. Ook omdat het na een halfuur speeltijd denk ik moeilijker is om de kinderen terug te laten opletten. |
#2
|
|||
|
|||
Goh ik denk dat langere speeltijden juist effectiever gaan zijn voor kinderen. Ze krijgen namelijk langer de tijd om creatief en ontspannend bezig te zijn, om zich daarna weer te concentreren! Voor die kinderen maakt een half uur langer school niet echt uit denk ik, ze hebben nog niet enorm veel tijdsbesef. Het is inderdaad heel belangrijk dat kinderen kunnen spelen, maar ik denk dat dit nog wel gebeurt. Als kinderen hun hobby's uitoefenen zijn ze ook bezig met iets dat ze graag doen, ontspannen ze en zijn ze vaak ook creatief bezig. Kinderen moeten inderdaad meer buiten komen en het initiatief om hier aan te werken is goed, maar ik denk dat er andere zaken zijn die belangrijker zijn. De kinderarmoede, de onderwijshervorming, de "vrije" opvoeding, enz.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik ben ook van de mening dat kinderen moeten kunnen spelen. Die 31 minuten extra speeltijd zijn misschien niet slecht, maar dan moeten deze natuurlijk ook gedoseerd worden. Verder denk ik ook dat afwisseling tussen de lessen en creatieve processen en lichamelijke opvoeding een positieve invloed kan hebben op kinderen. Als hier een goede planning rond gemaakt wordt kan dat ook heel wat schelen qua concentratieverhoging. Ik kan mij bijvoorbeeld nog herinneren dat ik in het middelbaar tijdens het zevende en achtste lesuur nog LO had. Ik had liever dit ergens in de loop van de dag gehad. Dan was er een afwisseling geweest tussen lessen en beweging. Na een lange dan van concentratie kan sport wel goed zijn, maar dit heeft geen effect voor de school en de kinderen kunnen denken "pff, ik had liever naar huis gegaan in plaats van nog twee uren te blijven voor LO."
|
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het persoonlijk ook wel een goede zaak om kinderen een half uur meer speeltijd te geven, wel zou ik het spreiden over de hele dag. Een kwartier in de voormiddag en een kwartier in de namiddag. Dit heeft volgens mij toch een positief effect op het welbevinden en de concentratie van de leerlingen. Een half uur langer op school, dat is volgens mij geen probleem. Wat doen kinderen van de lagere school als de dag op school erop zit? Wachten bij grootouders tot de ouders van het werk komen, opvang na school, ... Dit half uurtje langer maakt dus eigenlijk niet veel uit.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill |
#5
|
|||
|
|||
Ik vind dit voorstel zowel positief als negatief. Kinderen hebben inderdaad meer vrije tijd nodig en ze hebben meer tijd nodig om kind te zijn. Ik sta ervan versteld hoeveel de kinderen tegenwoordig in de lagere school moeten doen. Zij hebben elke dag taken en toetsen, dit was bij ons niet zo. Dus ik vind wel dat de kinderen meer speeltijd nodig hebben. Maar gaan ze deze speeltijd extra erbij tellen of gaan ze 31 minuten lestijd vervangen door speeltijd? Want als ze de speeltijd er extra bij gaan tellen dan gaan de kinderen nog een halfuur later thuis zijn. Dit vind ik geen goed idee omdat de kinderen thuis dan minder tijd hebben. al de taken moeten nog wel tijdig klaar zijn en dit zal te koste zijn van hun vrije tijd. Dus ik vind het een goed idee als ze lessen gaan vervangen door speeltijd maar ze mogen de speeltijd er niet extra bij plakken.
|