actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th May 2013, 11:49
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User

Steeds meer vrachtwagens negeren gewichtsbeperking

Steeds meer vrachtwagens negeren gewichtsbeperking

Het aantal geregistreerde inbreuken op het maximaal toegelaten gewicht van voertuigen op wegen is in de periode 2008-2011 verdubbeld in België (van 2.773 tot 6.038). Dit blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) op een schriftelijke vraag van senator Guido De Padt (Open Vld).

Heel wat steden en gemeenten worden bijna dagelijks geconfronteerd met de vaststelling dat zwaar vrachtvervoer toch over wegen met een gewichtsbeperking rijdt, zegt de senator vandaag in een mededeling. Hij voegt eraan toe dat 85 procent van de overtredingen vastgesteld wordt in Vlaanderen. In het Vlaams gewest werden in 2011 5.171 overtredingen vastgesteld, tegen 1.858 in 2008, bijna een verdrievoudiging dus.

"Gps-systemen geven soms de kortste route aan zonder rekening te houden met bepaalde zones met gewichtsbeperking", aldus De Padt. Toch zijn er gps-systemen op de markt die speciaal werden ontworpen voor vrachtwagenchauffeurs. "Hiertoe is wel vereist dat de verkeerssituaties en verkeersborden op nauwkeurige wijze worden geïnventariseerd."

Staatssecretaris Wathelet stipt in zijn antwoord aan dat de stijging van het aantal vastgestelde overtredingen mede verklaard kan worden door de frequentere controles.

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...beperking.dhtml, 19 mei 2013

Eigen mening:
Ik vind het schandalig dat vrachtwagenchauffeurs zo vaak in de fout gaan. Elke burger moet zich aan het verkeersreglement houden, ook de vrachtwagenchauffeurs. De schuld steken op het gps-systeem vind ik een beetje laag. Als de gps je ergens instuurt waar je niet in mag, kan je altijd nog rondrijden. De gps verandert zijn route toch automatisch. Het is wel zo dat er meerdere controles uitgevoerd worden. Dat kan ik aannemen. En ik denk ook wel dat dat een invloed heeft op de cijfers. Maar ik vind het juist veel beter dat er frequentere controles worden uitgevoerd. Zo zullen toch steeds meer mensen zich houden aan het reglement. En dat is iets waarnaar we moeten streven, vind ik!

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 19th May 2013 om 11:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.