|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Maak openbaar vervoer duurder tijdens spitsuren"
Bron: De Morgen
Bewerkt door: redactie − 07/05/13, 15u38 dm UPDATE Bedrijfswagens én openbaar vervoer worden in België zwaar gesubsidieerd, waardoor transport "te goedkoop" is. Mensen worden bijgevolg niet aangespoord om dichtbij hun werkplaats te gaan wonen, met verkeerscongestie en economisch verlies tot gevolg. Dat is een van de conclusies van de OESO, de denktank van de westerse industrielanden, in haar tweejaarlijks rapport voor België. De OESO pleit voor de invoer van rekeningrijden, en voor duurdere openbaarvervoertickets tijdens de spitsuren. "Haast iedereen spoort gratis of met een korting", illustreert de Deen Jens Christian Hoj, OESO-econoom, met een boutade bij de presentatie van het rapport. "En bedrijfswagens worden zelfs na de aanpassing door de regering-Di Rupo verbazingwekkend laag belast". Dergelijk beleid "is eigenlijk een subsidie om ver van je werk te gaan wonen", meent de OESO-medewerker, al speelt ook de Belgische huizenmarkt, die een van de hoogste transactiekosten kent, een rol in de beperkte woonmobiliteit van de Belgen. In de strijd tegen verkeerscongestie ziet de organisatie heil in rekeningrijden, eerst in de grote steden, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto's. "Duurdere verplaatsingskosten tijdens de spitsuren zullen leiden tot een efficiënter gebruik van de infrastructuur", aldus Hoj. "Maar dat geldt ook voor het openbaar vervoer". Langetermijnvisie Een langetermijnvisie op de complete transportinfrastructuur is voorts cruciaal, vindt de OESO, en hier schiet België tekort. "Verantwoordelijkheden zitten verspreid bij verschillende overheidsniveaus, en er ontbreekt een nationaal plan, waardoor een efficiënte selectie van infrastructuurprojecten belemmerd wordt", klinkt het. "Er is geen algemeen gebrek aan wegen- of spoorinfrastructuur in België, maar er dreigt saturatie en projecten worden te veel geval per geval aangepakt". Kosten en baten zouden ook op een eenvormige wijze geëvalueerd moeten worden. Net als twee jaar geleden hamert de westerse denktank voorts op onze hoge schuld, hoge loonkosten en op het automatisch indexsysteem, die volgens de instelling de competitiviteit van de Belgische economie onder druk zetten. Hoewel België de crisis nog steeds verdienstelijk doorstaat en de werkloosheid relatief goed beteugelt, blijven een zwakke binnenlandse vraag en zwakkere prestaties van de Belgische exportmarkt in vergelijking met buurlanden Nederland en Duitsland wegen op het economisch herstel. De OESO verwacht voor 2013 een nulgroei van de Belgische economie, in 2014 een groei van 1,2 procent. Voor de OESO moet ons land blijven focussen op structurele besparingen en op begrotingsconsolidatie. Medicatie Om de kost voor onze sociale zekerheid in het licht van de vergrijzing draagbaar te houden, oppert de OESO om overconsumptie van gezondheidszorg verder te ontmoedigen. "Na Griekenland telt België het grootste aantal apothekers per inwoner", zegt Hoj, wat illustreert dat Belgen behoorlijk wat medicijnen slikken. België heeft nog marge om enkel de goedkoopste geneesmiddelen per aandoening terug te betalen, klinkt het. Te veel doktersbezoek kan volgens de OESO-economen ook afgeremd worden door bijvoorbeeld dokters nog meer te vergoeden per patiënt en minder per consultatie. En ook suggereert de OESO om onze ziekenfondsen, zoals in Nederland, een meer actieve rol toe te kennen door hen bijvoorbeeld pakketcontracten te laten afsluiten met ziekenhuizen en zorginstellingen, waar de aangesloten leden vervolgens terechtkunnen. Mening: Ik ben in dit geval zowel voor als tegen. Het is waar dat de files in ons land voor veel problemen zorgen. Economisch verlies, milieuvervuiling, en alom ergernis. Het is een feit dat het minder mileu en mobiliteit belastend is om dichter bij je werk plaats te wonen. Dit is echter niet altijd of voor iedereen mogelijk en het zou me oneerlijk lijken als mensen bijna gestraft zouden worden omdat ze uit de buurt wonen. Ik kan er goed inkomen dat een soort van belasting voor de personenwagens en vrachtwagens in steden een positief iets zou kunnen zijn. Het lijkt me echter zeker geen goed idee om hetzelfde te doen voor het openbaar vervoer. Als er minder auto’s zouden zijn zal het openbaar vervoer ook minder in de file staan. Bovendien blijft het openbaar vervoer een goede besparing (in tegenstelling met ‘ieder zijn auto’. Pakketcontracten voor onze ziekenfondsen lijkt mij een minder goed idee. Wanneer het op ziekenhuizen aan komt proberen mensen meestal het ziekenhuis met de beste reputatie voor de vereiste afdeling te kiezen. Door deze pakketten kan men ziekenhuis gebonden raken en ik denk dat men meer baad heeft bij een vrije en variabele keuze op dit vlak. |