|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Strooien kost te veel, stop ermee'
Steeds meer gemeenten lijken ervoor gewonnen om voortaan niet meer te strooien wanneer er sneeuw valt. ‘Dat strooien kost ons handenvol geld.'
'We hebben veel meer moeten strooien dan vorig jaar', zegt burgemeester Patrick Dewael van Tongeren in Het Laatste Nieuws. ‘Liefst 570 ton, met werkuren erbij kost dat ons ongeveer 39.000 euro.' In Maarkedal moest er elf keer gestrooid worden, wat de gemeente 40.000 euro kostte. Dat zegt Filip Meirhaeghe, ex-mountainbiker en schepen van Financiën. ‘Dat is een serieuze hap uit ons budget.' Ook in de rest van ons land betaalden steden en gemeenten vele duizenden euro's, tot zelfs 80.000 euro in Genk. Dat zet Philippe De Coninck, burgemeester van Assenede, aan het denken. ‘Moeten we wel bij elke sneeuwbui op alle wegen strooien? Het kost veel geld, is slecht voor het milieu en is slecht voor de wegen', zegt hij. Erwin Debruyne is specialist mobiliteit en wegenbeheer bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en begrijpt de twijfels van de burgemeesters. ‘Het is opmerkelijk dat mensen 's winters zonder morren naar de Alpen rijden, desnoods met sneeuwkettingen, maar zodra er wat sneeuw in hun straat ligt eisen ze dat die meteen verdwijnt. Men kan nu eenmaal niet verwachten dat in elke straat meteen gestrooid wordt.' Maar waarom strooien de gemeenten, want eigenlijk zijn ze daar niet eens toe verplicht. ‘Als iemand een ongeluk zou krijgen op een niet-gestrooide weg, kan de rechtbank de gemeente als schuldige aanwijzen. Dat speelt zeker mee', zegt Debruyne. bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...130319_00509398 Eigen mening: Ik denk dat het begrijpelijk is dat strooien een enorm grote kost is voor gemeenten, zeker tijdens een winter als deze. Wel lijkt het me belangrijk om de veiligheid op de eerste plaats te zetten. Als de gemeenten zouden stoppen met strooien is het bijna niet uit te sluiten dat het aantal ongevallen zal oplopen. Dit is dan weer intensief en kostelijker voor onder andere hulpverleners en politie. |
#2
|
|||
|
|||
Ik kan inderdaad ook begrijpen dat dit handenvol geld kost voor een gemeente.
In mijn ogen is het niet nodig om in elke straat te strooien, maar het is zeker wel nodig om op de grotere wegen te strooien. In het artikel wordt aangehaald dat er in Maarkedal elf keer gestrooid moest worden. Tijdens deze winter is het volgens mij zeker nodig geweest om de strooiwagens zoveel keer op pad te sturen. Burgemeester Philippe De Coninck haalt in het artikel aan dat dit veel geld kost slecht is voor het milieu en de wegen. Ik sluit me aan bij deze uitspraak, maar er moet ook met andere aspecten rekening worden gehouden. Als er echter in de toekomst beslist wordt om minder te strooien, dan zullen er meer ongevallen gebeuren en zullen er veel mensen niet of met enorm veel vertraging op het werk geraken. |
#3
|
|||
|
|||
Wel genoeg nagedacht over eventuele gevolgen?
Zeer begrijpelijk dat er gemeentes zijn die niet meer willen strooien wegens een te hoog bedrag dat hiervoor uitgetrokken moet worden. Maar wat zullen de gevolgen zijn? Meer ongevallen tijdens de winterperiode is zeker een gevolg dat niet te vermijden is. Een tweede gevolg, dat grotendeels te maken heeft met het eerste. Wat als er een ongeval plaatsvond en de hulpdiensten niet op tijd ter plaats kunnen zijn wegens te gladde wegen? Volgens mij zouden de gemeentes er dus zeker niet slecht aan doen om nog eens heel goed na te denken over de gevolgen van het afschaffen van strooien.
|
#4
|
|||
|
|||
Strooien of niet?
Uit het artikel blijkt duidelijk dat er een probleem is, want strooien kost teveel geld, maar niet strooien brengt de veiligheid van het verkeer in gevaar met mogelijke ongelukken tot gevolg.
Toch denk ik dat we niet moeten blijven stilstaan met alle mogelijke gevolgen, maar moeten zoeken naar mogelijke oplossingen. Zoals aangegeven bijvoorbeeld alleen de hoofdbanen strooien. Zelf woon ik in een klein straatje, waar toch wel veel verkeer passeert. Toch mogen we van geluk spreken dat als het sneeuwt er één keer gestrooid word. Daarom ruimt mijn vader zelf de sneeuw en strooit hij zelf op de belangrijkste plaatsen (kruispunt, oprit…). Dus misschien is het wel een oplossing om de mensen die in de kleine straatjes wonen zelf te laten strooien. Zij weten immers zelf het beste waar er gestrooid moet worden. Dit is ineens een oplossing voor het teveel strooien dat slecht zou zijn voor de wegen en het milieu. Dus in plaats van ons te focussen op het probleem, denk ik dat we ons moeten focussen op mogelijke oplossingen, waarvan er volgens mij voldoende zijn. |
#5
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met de gemeentes strooien kost veel, maar volgens mij hoeft dit nie zoveel te kosten. Als je gaat kijken naar landen zoals Polen, Finland, Noorwegen,... zie je dat deze hun wegen ook sneeuwvrij krijgen en geen zout gebruiken. Zij gebruiken bijvoorbeeld kleine steentjes, die ervoor zorgen dat de sneeuw smelt. Als dit dan zijn werk heeft gedaan kan de gemeente deze terug opruimen en herbuiken. Ik denk dus dit we wat meer moeten kijken naar hoe andere landen dit probleem aanpakken en hieruit leren. De wegen niet sneeuwvrij maken is geen oplossing.
|
#6
|
||||
|
||||
Ik ben het eens met Ingeborg. Strooien kost veel geld maar er zijn goedkopere en milieuvriendelijkere manieren. Dus ik denk wel dat we deze zullen moeten gaan toepassen anders zal het ons onnodig veel geld kosten. Het is niet enkel het strooien waar we nog veel kunnen van leren maar ook andere zaken. Zo kunnen we van Noorwegen leren i.v.m. werkloosheid, van Nederland kunnen we infrastructuur en ruimtelijke ordening leren, van Duitsland kunnen we wat leren over begroting en hoe het wel moet,... Moesten we naar andere landen kijken en zien hoe zij bepaalde dingen doen dan kunnen we van België een prachtig land maken zowel voor mens als natuur.
|
#7
|
|||
|
|||
Het is inderdaad zo dat strooien een enorme hap is uit de rekening van vele gemeenten. Maar niet strooien is ook geen optie. Zoals in een eerdere reactie geschreven wordt dat wanneer er dan ongevallen gebeuren de hulpdiensten ook niet snel ter plaatse kunnen komen met de nodige gevolgen van dien. Deze gevolgen kosten de maatschappij ook geld. Het is inderdaad zo dat we wel eens in de leer mogen gaan bij anderen landen zoals o.a. Noorwegen, want deze kunnen hun banen wel vrijmaken op een milieuvriendelijke manier. Want het zout is inderdaad niet milieuvriendelijk en ook voor de wagens is dit slecht. Er bestaan immers milieuvriendelijke producten die we kunnen gebruiken om onze banen ijsvrij te maken. Als ze maar eens hun licht opsteken in de andere landen zodat we misschien tegen de volgende winter geen zout meer moeten gebruiken als strooimiddel, maar een ander milieuvriendelijk strooimiddel hebben.
|