|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Stijgend aantal kleuters niet ingeschreven in school
Stijgend aantal kleuters niet ingeschreven in school
zaterdag 09 februari 2013, 17u41 BRUSSEL - Op basis van een vergelijking tussen de inschrijvingen die scholen doorgeven en het Rijksregister telde het Agentschap voor Onderwijsdiensten voor het schooljaar 2011-2012 2.903 kleuters die niet in een school ingeschreven waren. Het aantal gaat sinds het schooljaar 2008-2009 (2.651) in stijgende lijn. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet op een schriftelijke vraag van Marleen Vanderpoorten (Open Vld). Een aantal van deze kleuters blijkt toch ingeschreven te zijn in een school. Uit bezoeken van de ouders van 3-jarigen door Kind en Gezin bleek 32,4 procent van de 1.097 niet-ingeschreven kleuters ingeschreven in een privéschool of een school in het buitenland. In 20 gevallen (1,8 procent) werd huisonderwijs verstrekt. In veel gevallen werd gewag gemaakt van een verhuis naar of verblijf in het buitenland (21,7 procent) of was er een intentie tot inschrijven (5,6 procent). Slechts in vier gevallen werd “geen intentie” tot inschrijven opgetekend. De 4- en 5-jarige kleuters worden sinds het schooljaar 2009-2010 op initiatief van de lokale overlegplatforms (LOP's) benaderd door organisaties. Tijdens het schooljaar 2011-2012 werden ouders van 151 niet-ingeschreven kleuters opgezocht door een dergelijke organisatie. Ook hier bleek 23,8 procent toch reeds te zijn ingeschreven. Vier ouders (2,6 procent) gaven aan dat ze de intentie hadden de kleuter in te schrijven. In 31 gevallen werd “geen intentie tot inschrijving” geregistreerd. BRON: De Standaard http://www.standaard.be/artikel/det...130209_00463643 mening: Het is in België het niet verplicht om naar de kleuterschool te gaan, maar naar mijn mening is dit wel nuttig. Kinderen leren er immers al kennismaken met het gegeven school, daardoor zal de overstap naar de lagere school volgens mij toch al iets minder groot zijn. Ze worden er tevens aangezet om op een speelse manier bij te leren. Dit maakt ook dat ze het later gemakkelijker zullen hebben met het leren schrijven, lezen en rekenen. Ook het sociale aspect is hierbij volgens mij belangrijk. Ze leren er immers om te gaan met leeftijdsgenoten. Kinderen kunnen ook veel van elkaar leren op sociaal vlak, zoals eerder al werd aangehaald, maar op cognitief vlak. Ook voor de ouders zijn er wel wat voordelen aan verbonden, ze moeten immers heel wat minder opvang voorzien. Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 9th February 2013 om 19:06. |