|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Eigen personeel pleegt 1 op 3 diefstallen
Een wereldwijde studie van het Britse Center for Retail Research voorspelt dat de komende feestdagen voor zo’n 160 miljoen euro zal gestolen worden bij winkeliers in België en Luxemburg. Opvallend : 55 miljoen daarvan, één derde, wordt gestolen door eigen personeel. Vorig jaar was dat nog één vierde. De studie becijferde Belgische en Luxemburgse winkeldieven met 104 miljoen euro aan de haal gaan, terwijl diefstal door personeel zal oplopen tot 55 miljoen. De winkeldiefstallen stijgen daarmee met 4.4% tegenover 2011. België staat negende in de ranglijst die 19 landen telt. Terwijl het werkvolk in 2011 met ‘slechts’ 26% van het gestolen goed aan de haal ging, is dat nu opgelopen tot een derde. Groeiende plaag Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bevestigt : ‘Diefstal door eigen personeel is een plaag die toeneemt. Wellicht een gevolg van de economische crisis. Het wordt voor iedereen moeilijker om de eindjes aan elkaar te knopen. Ook voor de werkende mens die al eens vaker in verleiding komt.’ Het NSZ heeft ook eigen cijfermateriaal. Daaruit blijkt dat een dief met gemiddeld 100 euro aan de haal gaat en het personeelslid met 1.300 euro. Het NSZ moedigt zijn leden aan om camera’s te installeren die ook de achtkant van de winkel in het oog houden. ‘Volgens ons toch nog steeds de beste manier om de winkeldiefstallen door eigen volk tegen te gaan. Maar ook de relatie tussen baas en werkvolk is belangrijk. Iemand die zijn personeel erbij betrekt en verantwoordelijkheid geeft, zal minder bestolen worden dan iemand die geen band heeft met zijn mensen.’ Winkeliers zijn momenteel massaal camera’s aan het installeren (55 aanvragen in 2007, al 520 in 2011). 1.5% van de omzet De Britse studie maakt ook melding van het feit dat winkeliers het verlies door diefstallen doorrekenen aan de klant die wel betaalt voor zijn goederen. ‘Het gebeurt misschien, maar wij raden het af’, zegt Mattheeuws. ‘Zoiets doe je niet met eerlijke en trouwe klanten. Wij dringen eerder aan op een lik-op-stuk-beleid door het gerecht waarbij dieven en niet trouwe klanten gestraft worden’. Gemiddeld verliest een winkelier 1.5% van zij omzet door diefstal. Bron: HLN van dinsdag 11 december 2012 Eigen mening: Ik vind het gewoon hallucinant dat er zoveel gestolen wordt. De bedragen die in het artikel genoemd worden, kan ik haast niet geloven. Alleen al tijdens de eindejaarsperiode wordt de schade geraamd op 160 miljoen euro. Het lijken wel bedragen van de begrotingscontrole van de regering. Wat mij enorm verbaasd, is dat het eigen personeel verantwoordelijk is voor één derde van de diestallen. Ik vermoed dat door de economische crisis de mensen bereid zijn grotere risico’s te nemen. Misschien doen sommigen het ook voor de kick? Onlangs werden bij ons in de buurtwinkel ook camera’s geïnstalleerd. Ik dacht bij mezelf : Waarom is dat hier nu nodig? Naïef van mij! Blijkbaar is het wel nodig, want vorige week hoorde ik dat een vrouw haar geldbeugel uit haar winkelmandje werd gestolen. Camerabeelden wezen uit dat 2 kerels verantwoordelijk waren voor de diefstal. Blijkbaar trekken de dieven zich niets aan van de camera’s. Ik vermoed dat zij volgende keer elders hun geluk beproeven. Wat is dan het nut van camera’s? |
|
|||
|
|||
Ik schrik ervan dat het personeel verantwoordelijk is voor een derde van deze diefstallen. Voor ik dit artikel las, dacht ik dat het zelden voorkwam dat werknemers stalen. Als er één ding belangrijk is voor een goede sfeer in een winkel of bedrijf, dan is het toch vertrouwen in elkaar? Ik begrijp niet waarom niet iedereen gewoon eerlijk kan zijn en voor zichzelf kan uitmaken dat stelen gewoon niet hoort. Het is niet omdat je moeilijk de touwtjes aan elkaar kan knopen, dat je moet beginnen stelen. In sommige gevallen wordt het verlies door diefstal doorgerekend aan klanten die wel betalen. Dat vind ik helemaal oneerlijk ten opzichte van de trouwe klanten. Door meer camera’s te plaatsen zal het aantal diefstallen hopelijk dalen, maar ik vind het echt jammer dat mensen niet uit zichzelf eerlijk kunnen zijn.
|
|
|||
|
|||
Dat het cijfer zo hoog ligt, is onrustwekkend. Maar dat het veel gebeurt, verbaast mij niet zo. Het personeel kent de zwakke plekken van de winkel het best. Zij weten wat en hoe ze gemakkelijk kunnen stelen.
Extra beveiliging is misschien nodig maar we mogen niet overdrijven. Vertrouwen tussen het personeel onderling is ook belangrijk voor een goede werksfeer. En een goede werksfeer zal ervoor zorgen dat personeel minder snel de eigen winkel kwaad wil berokkenen en dus bijgevolg minder snel gaat stelen. Langs de andere kant moet het gevoel van veiligheid er ook zijn. Collega's zouden ook bij elkaar kunnen gaan stelen. Dit laatste scenario heb ik zelf meegemaakt op mijn eerste werkdag als jobstudent in een supermarkt. Mijn GSM is er gestolen uit een kluisje. Het is niet zeker dat dit door een collega gedaan is maar die kans is wel reëel omdat het op een plek was waar bijna uitsluitend personeel komt. Dergelijk voorval laat je natuurlijk met een gevoel van wantrouwen tegenover anderen achter. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Extra camera's installeren zou dus volgens mij geen overbodige luxe zijn. |
|
|||
|
|||
Zulk hoog cijfer had ik nooit verwacht, al klinkt het achteraf bekeken wel logisch zoals Marloe aanhaalt: het personeel van een winkel kent de producten en de beveiligingsmethodes. Zij kunnen deze ook zelf gemakkelijker verwijderen. Ze weten waar de camera’s staan en waar niet en kunnen wachten tot er niemand meer in de winkel is. Zo kunnen ze ook sneller voor hoge bedragen stelen.
In winkelketen INNO staan steeds beveiligingsmensen aan de deur. Ik denk dat dit dieven wel degelijk afschrikt. Ikzelf heb zo meer schrik dat de scanners zullen piepen wanneer ik door de deuren loop met mijn aankoop. Ook zichtbare camera’s lijken mij wel nuttig, al is het maar alleen om potentiële dieven af te schrikken. |
|
|||
|
|||
Je zou ervan schrikken hoeveel er gestolen wordt door eigen personeel. Mijn vader werkt voor Carrefour Belgium en vertelt vaak al even hallucinante verhalen over kassiersters die voor ongeveer duizend euro aan goederen gratis hadden meegegeven aan hun familieleden of vrienden. Soms ging het over elektronische apparaten, maar vaak ook over gewone boodschappen. Omdat het 'iets kleins' is, lijkt het minder erg, maar dat is niet zo. Ik vind zulke zaken heel zielig. Dat men zich al tot stelen moet verlagen om geen pakje boter te moeten betalen.
|
|
|||
|
|||
Het grote verschil met het stelen door klanten zit in de manier waarop de goederen gestolen worden. Wanneer je als personeelslid toegang hebt tot de producten zonder beveiliging is het risico minder groot om betrapt te worden. Wanneer deze vrees wegvalt, zal je niet meteen stoppen met het ontvreemden van goederen.
Langs de andere kant zou je als werknemer genoeg gezond verstand moeten hebben om te weten dat stelen niet kan. Als werkgever zou je al je werknemers moeten kunnen vertrouwen met je producten. Een laatste kanttekening hierbij is wel de vraag of ook de fout aangerekende producten als gestolen worden geteld. Het is immers zo dat er vaak kleine foutjes gemaakt worden waardoor de rekening niet volledig klopt. |
|
|||
|
|||
Dat er veel gestolen wordt, is een feit. Enkele weken geleden werd er in de Noorderkempen door een groep mannen geregeld iets gestolen uit de auto van ouders die hun kind even naar de school brengen/van de naschoolse opvang gaan halen en dus hun handtas, GPS, ... niet meenemen. Op de parking van Lidl zijn er in diezelfde periode ook heel wat oudere vrouwen bestolen. Het is dus echt wel dagelijkse kost. Ik ben echter wel van mening dat de diefstallen die ik hier net opsomden niet vergelijkbaar zijn met de diefstallen die gepleegd worden door het personeel. Uiteraard zullen er mensen zijn die, zoals dat in eerdere reacties al vermeld werd, systematisch en bewust stelen maar volgens mij kan deze vorm van diefstal door bewustwording van wat er onder deze term verstaan wordt, al heel erg verminderd worden. Volgens mij denken heel wat mensen dat zij niet stelen wanneer ze dat eigenlijk wel doen. Bijvoorbeeld door de cursus van de zoon af te drukken op kosten van de baas, door een balpen, een notitieblokje,... van het bedrijf mee te nemen, ... Volgens mij denken heel wat mensen dat ze door zo'n zaken te doen hun baas niet raken, dat hij dat kleine bedrag dat hij/zij hieraan gespendeerd heeft, wel kan missen. Als deze mensen zich bewust zouden zijn van de gevolgen, zouden heel wat onder hen dit volgens mij niet meer doen. Uiteraard zijn er ook mensen die zich daar niets van aantrekken en er enkel voor zorgen dat ze niet betrapt worden. Jammer maar helaas zijn er steeds meer mensen die enkel naar zichzelf kijken maar ik hoop dat het niet al te naïef van me is om te denken dat door bewustwording dit probleem toch op z'n minst een klein beetje zou minderen.
|
|
|||
|
|||
Vreemd genoeg schrijft Het Laatste Nieuws dat er voor zo’n 160 miljoen euro zal gestolen worden bij winkeliers in België en Luxemburg, terwijl er in Knack (editie nr. 51) te lezen is dat er voor ruim 170 miljoen zal worden ontvreemd uit Belgische en Luxemburgse winkels. Zowel Knack als Het Laatste Nieuws melden dat hun bron ‘Centre for Retail Research’ is. Een verschil van maar liefst 10 miljoen is toch opmerkelijk.
Als je dan gaat kijken naar de website van het onderzoeksbureau kan je in de onderste tabel zien dat het effectief over 170 miljoen euro gaat, en niet over 160 miljoen euro zoals HLN schrijft. |