|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Android Jelly Bean verdubbelt marktaandeel op een maand tijd
Android Jelly Bean verdubbelt marktaandeel op een maand tijd
Nieuwste Androidversie op 6 procent van alle toestellen Jelly Bean draait op dubbel zo veel toestellen als een maand geleden. Toch blijft het marktaandeel van de meest recente Androidversie nog beperkt. Google geeft naar goede gewoonte elke maand cijfers vrij van de verdeling van de verschillende Androidversies. De cijfers van de afgelopen maand zorgen voor weinig verrassingen, al lijkt het marktaandeel van Jelly Bean wel eindelijk wat op gang te trekken. Jelly Bean (4.1 en 4.2) werd afgelopen zomer gelanceerd, maar is na enkele maanden nog maar amper in het Android-ecosysteem aanwezig. Deze maand kende de nieuwste Androidversie haar grootste groei tot nu toe. Het marktaandeel verdubbelde, en steeg van 2,7 procent tot 6,7 procent. Dat is nog steeds erg gering, maar het is een veelbelovende indicatie voor de toekomst. Het grootste probleem is natuurlijk dat fabrikanten hun toestellen nog vaak op een oudere Androidversie laten draaien. Veel nieuwe toestellen worden bijvoorbeeld verkocht met Ice Cream Sandwich (4.0) aan boord. Het marktaandeel van ICS neemt dan ook nog steeds toe, en draait momenteel op iets meer dan een vierde van alle Androidtoestellen. Het verouderde Gingerbread (2.3) blijft ook nog steeds dominant, al heeft het deze maand weer enkele procenten moeten inboeten. Het besturingssysteem kwam exact twee jaar geleden op de markt, en draait nog altijd op meer dan de helft van alle Androidtoestellen. Dat komt vooral omdat Gingerbread nog steeds wordt meegeleverd op goedkope budgetsmarthpones. Nochtans heeft het besturingssysteem al sinds september 2011 geen update meer gekregen. De trage introductie van nieuwe Androidversies komt niemand ten goede. Ontwikkelaars moeten blijven rekening houden met een steeds toenemend aantal verouderde versies, en kunnen nieuwe features daardoor niet ten volle benutten. Voor gebruikers betekent het even goed dat ze nieuwe features en veiligheidsupdates niet meteen ontvangen. Bron (+ grafieken): ZDNet Eigen mening Het was te verwachten dat Google marktaandeel ging winnen, aangezien de laatste versies van Android er serieus op zijn vooruitgegaan. Ook de prijs van bijvoorbeeld een iPhone duwt mensen in de richting van Android. Het is jammer dat de updates van Android altijd op zich laten wachten. Wanneer Google een update aan de wereld aankondigt, krijgen alle smartphone bedrijven die update op hetzelfde moment. Daarna volgen er een reeks testen voor verschillende modellen om te zien of elke feature van de nieuwe Android versie compatibel is met hun toestellen en hun eigen firmware. Er mogen geen conflicten in de software aanwezig zijn. Dit neemt veel tijd in beslag, en kost ook enorm veel. Daarom dat bedrijven vaak oudere smartphones geen update meer geven. We mogen al blij zijn dat we hier geen koppelverkoop hebben zoals in bijvoorbeeld Amerika, want daar wordt de update nog eens per provider voor hun toestellen getest, om te kijken of de dataconnectie en ontvangst geen problemen geeft. Dit is jammer, maar garandeert wel een stabieler en veiliger toestel. Google zou eigenlijk de update eerst aan developers moeten geven, vooraleer deze aan het grote publiek voor te stellen. Laatst aangepast door H*nnelore.Bervoets : 6th December 2012 om 13:34. |