actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2012, 20:45
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Hoe strenger de winter, hoe minder verkeersdoden

Hoe strenger de winter, hoe minder verkeersdoden









Vorig jaar zijn in België 858 mensen gestorven na een verkeersongeval. Dat is twee procent meer dan in 2010 (17 procent). Dat lijkt een trendbreuk in vergelijking met de dalende tendens sinds een aantal jaren, maar heeft eigenlijk meer te maken met een strenge winter in 2010. Als vergeleken wordt met 2009, zijn er 9 procent minder verkeersdoden en bleef het aantal verkeersslachtoffers stabiel. Dat hebben cijfers van de FOD Economie aangetoond.

Volgens de cijfers veroorzaakte het verkeer vorig jaar 858 doden (+2 procent), 6.153 zwaargewonden (+3 procent), 56.638 lichtgewonden (+4 procent) en 47.924 geregistreerde verkeersongevallen (+4 procent). Als met het jaar 2009 vergeleken wordt, zijn er slechts 0,3 procent meer ongevallen gebeurd. Het aantal lichtgewonden steeg weliswaar met 1 procent, maar het aantal zwaargewonden en doden daalde met respectievelijk 7,3 en 9 procent.

Winter- en vriesdagen
"2010 was in sommige opzichten uitzonderlijk door het hoge aantal winter- en vriesdagen", zegt de FOD Economie. "Paradoxaal genoeg kunnen die slechte weersomstandigheden hebben bijgedragen tot de afname van het aantal ongevallen, en dus van het aantal slachtoffers. Mensen laten de wagen makkelijker in de garage of zijn voorzichtiger op besneeuwde of beijzelde wegen", verklaart de FOD. In 2010 waren er 74 vriesdagen, in 2009 en 2011 ging het om respectievelijk 47 en 28 vriesdagen.

Voorts tonen de cijfers van 2011 dat het aantal dodelijke slachtoffers enkel in Wallonië (+8 procent) is gestegen ten opzichte van 2010. In Brussel (-19,6 procent) en in Vlaanderen (-1,6 procent) was er een daling van het aantal doden, maar in die twee gewesten was er wel een stijging van het aantal zwaargewonden (Brussel: +4,2 procent, Vlaanderen: +7,8 procent), daar waar in Wallonië het aantal zwaargewonden afnam (-7 procent).

Leeftijd en transportmiddelen
Uit de cijfers blijkt ook nog dat de meeste dodelijke ongevallen gebeuren met personenwagens (394), gevolgd door motorfietsers (127), voetgangers (111), fietsers (68) en voertuigen voor dubbel gebruik (61).

De leeftijdscategorie waarin de meeste dodelijke ongevallen gebeurde was die van 18 tot 34 jaar (312 doden, of 36,3 procent van het totaal), ondanks een afname van 4,7 procent vergeleken met 2010 (41 procent). Het aantal doden bij de 20- tot 24-jarigen nam met 21,9 procent af (107 tegenover 137 in 2010) en met 9,3 procent vergeleken met 2009 (107 tegenover 118).


Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5396/E...eersdoden.dhtml
Bewerkt door: redactie − 13/11/12, 16u36 − Bron: belga.be

Mijn mening:
Het is nog steeds niet te geloven hoeveel slachtoffers er vallen in het verkeer.
Je zou denken dat na al de flitscontroles, trajectcontroles, alcoholcontroles,... de bestuurders toch wat voorzichtiger geworden zijn.

Blijkbaar zijn er nog veel mensen die zich niet veel van dit alles aantrekken.
Toch blijkt dat het 'de goede kant' op gaat met het aantal slachtoffers.

Jammerlijk ligt dit niet echt aan de extra controles, maar gewoon aan het weer.
Dat de mensen liever thuisblijven met spiegelgladde wegen, lijkt mij erg logisch.
Zelf ben ik ook niet graag op de baan wanneer het vriest of zelfs regent.

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat we niet meer voorzichtig moeten zijn wanneer we de baan op gaan. Regen of droog weer, altijd moet je als bestuurder van een wagen goed opletten. Een ongeluk is snel gebeurd.

Er komt weer een winter aan en hopelijk neemt de overheid genoeg maatregelen om zo veel mogelijk ongelukken tegen te gaan. (Bij sneeuw zout strooien, eventueel op de autostrades de snelheden verlagen en projecteren op de elektronische borden,...)
Niet alleen de overheid maar ook de bestuurders kunnen hun voorzorgen nemen. Denk maar aan winterbanden en dergelijke.

Het gaat 'de goede kant' op, hopelijk blijft dit ook zo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.