|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Meer overstappen, langer onderweg en vaker rechtstaan"
Uit een enquete door reizigersorganisatie TreinTramBus en de drie grote vakbonden blijkt dat 80 procent van de respondenten het herschikte aanbod van openbaarvervoermaatschappij De Lijn in de provincie Antwerpen een lichte of zware achteruitgang vindt. "Reizigers moeten meer overstappen, zijn langer onderweg en moeten vaker rechtstaan," luidt het. De Lijn deelt in een persbericht mee dat ze bij de evaluatie rekening zullen houden met de enquête.
Door een herschikking van het aanbod van De Lijn is het aantal bus- en tramritten sinds augustus teruggeschroefd. Niet alle ritten reiken bovendien nog tot in de stadscentra zelf, waardoor reizigers meer moeten overstappen. Verslechterd Reizigersorganisatie TreinTramBus en de vakbonden ACV, ACOD en ACLVB peilden bij 4.600 reizigers naar de reizigerstevredenheid. Algemeen vinden vier op de vijf respondenten dat hun reissituatie licht of zwaar verslechterde. Zestig procent spreekt van "zwaar verslechterd." Langere rit Vooral rond de grote steden Antwerpen en Mechelen zijn er problemen. Streeklijnen stoppen vaak niet meer in het stadscentrum, en op de aansluitende tram- of busrit is de capaciteit vaak ontoereikend, waardoor reizigers vaker moeten rechtstaan. Ook de langere rit door die overstap wordt problematisch genoemd. Een op de drie respondenten zegt het openbaar vervoer nu minder te gebruiken. Situatie aanpakken De vakbonden merken op dat bij de verkiezingen mobiliteit erg hoog scoort, maar dat de prioriteiten met de besparingsplannen anders gelegd worden. Ze vragen dat de overheden de meest problematische situaties aanpakken, bijvoorbeeld door meer capaciteit of een verbeterde doorstroming. Evaluatie Volgens woordvoerder van De Lijn Antwerpen Koen Peeters zullen de resultaten in het eigen onderzoek meegenomen worden. Over het overstapmodel wordt gemeld dat het op Linkeroever eerder al een succes was, en dat de recente invoer in Antwerpen en Mechelen de leefbaarheid van de steden verhoogt. Een eerste evaluatie van de wijzigingen volgt na een half jaar. De maatschappij zegt dat reizigers nog aan het nieuwe aanbod moeten wennen. Ze noemt de informatie uit de enquête bruikbaar, maar vindt dat de enquête door de snelheid en de korte periode de nodige precisie en accuraatheid mist. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...echtstaan.dhtml -------------------------------------------------------------------------- Meer overstappen, langer onderweg en vaker rechtstaan... Dat kan je wel zeggen! Sinds de veranderingen die doorgevoerd zijn op 1 september dit jaar kan ik bijna niet meer naar het geliefde Vorselaar gaan (school en kot). Vroeger ging ik altijd met de auto tot in Brecht, waar ik nog een uurtje op de bus naar Herentals moest zitten. Nu moet ik ofwel overstappen in Oostmalle, maar de snelste weg is via Antwerpen. Mijn reistijd is verdubbeld van anderhalf uur naar bijna drie uren en geloof me, maar het is niet echt leuk om met een enorme koffer in Antwerpen te lopen rond het spitsuur. Als ik zondag naar kot ga vertrekt mijn laatste bus om half zeven! Het is echt schandalig en ik ben blij dat blijkt dat veel mensen met het probleem zitten. Ik hoop dat er snel weer verandering komt, maar dit keer in de goede richting! |