actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 14:17
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
VRM beboet 2BE voor uitzenden telewinkelen net voor kinderprogramma

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, heeft de commerciële televisiezender 2BE een boete van 2.500 euro opgelegd voor het uitzenden van een telewinkelprogramma in de onmiddellijke omgeving van een kinderprogramma.

Bij de controle van de uitzendingen van 28 januari 2012 tussen 13 en 19 uur stelde de onderzoekscel van de VRM vast dat het telewinkelprogramma 'TV winkel' onmiddellijk gevolgd werd door de Chinese animatieserie 'Hero: 108', die zich richt op kinderen en jongeren van zes jaar en ouder.

Kwartier voor en na
Het mediadecreet laat alle zogenaamde lineaire televisieomroeporganisaties toe om onder bepaalde voorwaarden telewinkelprogramma's uit te zenden. Ze mogen dat echter niet doen "in de onmiddellijke omgeving van kinderprogramma's". Dat betekent dat er geen telewinkelprogramma's mogen worden uitgezonden binnen de vijftien minuten voor en na een kinderprogramma.

Interne vergissing
Volgens de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), het moederbedrijf van de Vlaamse commerciële zenders, lag een interne vergissing aan de basis van de overtreding. De VMMa geeft aan maatregelen te hebben genomen om een herhaling van die situatie in de toekomst te vermijden.

2BE krijgt een administratieve geldboete van 2.500 euro. De VRM hield rekening met de ernst van de inbreuk, het gegeven dat het de eerste keer is dat de VMMa zo'n overtreding maakt en het feit dat de omroeporganisatie maatregelen heeft genomen.

Bron: DM

Mening:

Het kan toch niet dat dit 'per ongeluk' werd uitgezonden. 2BE zal willen uittesten of ze toch geen reclame konden uitzenden voor een kinderprogramma. De mening van kinderen zijn een goudmijn voor reclamemakers. Als kinderen mee gaan winkelen, drukken zij hun stempel steevast op wat de ouders moeten kopen. Het is goed dat de VRM deze praktijken in het oog houdt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.