|
||||
|
||||
Schrijnend!
Drama Leidschendam / Mijn vriend huilde alleen maar: Ik wil dood
door Bart Zuidervaart De man die zaterdag zijn vriendin en haar kind van een flat in Leidschendam gooide en daarna zelf sprong, was een uitgeprocedeerde Afghaanse asielzoeker. Hij moest deze week Nederland verlaten en was overstuur. De 23-jarige Abas Ahadi kan het niet geloven. Zijn vriend Hassan Mohammad (30) is dood. Drie dagen geleden wierp Mohammad zijn Nederlandse vriendin (35) en haar zoontje (8) van de vijfde etage van een flat in Leidschendam. Daarna pleegde hij zelfmoord door erachteraan te springen. De vrouw en haar kind overleden in het ziekenhuis. Mohammad was onder behandeling vanwege psychische problemen. De dag ervoor was de 23-jarige Ahadi, ook een uitgeprocedeerde Afghaan, op bezoek bij Mohammad in Hellevoetsluis. „Hij vertelde dat hij vóór 5 oktober Nederland moest verlaten. Hassan was overstuur. Hij trilde en huilde. ’Ik wil dood’, zei hij. ’Ben ik geen mens?’” Ze besloten met de vriendin van Mohammad en haar kind een gezamenlijke vriend in Leidschendam op te zoeken. „Die maakt altijd grapjes”, zegt Ahadi. „Ik dacht dat hij mijn vriend kon opvrolijken.” Ze overnachtten in de flat. „De volgende ochtend trilde mijn vriend nog, hij had niet geslapen, hij huilde steeds”, vertelt Ahadi. Die middag gingen Mohammad, zijn vriendin en haar zoontje boodschappen doen. „Ik bleef met twee vrienden praten en tv kijken. We hebben verder niets gehoord”, zegt Ahadi. Toen de drie de flat wilden verlaten, zagen ze pas wat zich had afgespeeld. „De politie vertelde wat er was gebeurd. Ik zei toen: Ik ken hem, dat is mijn vriend.” Het drietal werd verhoord en zondag vrijgelaten toen bleek dat het niets met de drama te maken heeft. Volgens Ahadi was Mohammad drie jaar in Nederland. Een jaar geleden hoorde hij dat hij was uitgeprocedeerd. „Wij kunnen niet terug naar Afghanistan”, zegt Ahadi. „Als het veilig is, gaan we echt wel. Ik ben verdrietig om wat er is gebeurd. Het komt omdat hij geen status heeft, daardoor is hij overstuur geraakt.” Noch de politie noch de IND wil verder ingaan op de zaak. Trouw, 04-10-2005