![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Stiptheid treinen blijft met 89 procent stabiel ten opzichte van 2010
De stiptheid van de treinen op de Belgische spoorwegen is tijdens het derde kwartaal van 2011 bijna stabiel gebleven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt dinsdag uit de cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Grootste oorzaak van vertragingen is schade aan het rollend materieel.
Tussen juli en september werd een algemeen stiptheidscijfer van 89,4 procent vastgesteld. Dat cijfer is vergelijkbaar met het derde kwartaal van 2010, toen de stiptheid op 89,5 procent lag. Wanneer de 5.048 afgeschafte treinen worden meegerekend, daalt het stiptheidscijfer wel naar 88,1 procent, tegenover 88,4 procent in 2010. Het stiptheidscijfer lag de afgelopen drie maanden wel hoger dan tijdens de vorige kwartalen van 2011. In het eerste kwartaal reed 87,1 procent van de treinen met een vertraging van minder dan zes minuten, in het tweede kwartaal was dat 86,9 procent. De NMBS streeft naar een stiptheidspercentage van 95 procent. Vooral vertragingen in avondspits Volgens de cijfers van Infrabel lopen de treinen vooral vertraging op tijdens de avondspits, wanneer de stiptheid naar 85,7 procent daalt. Tijdens de ochtendspits rijdt dan weer 90 procent van de treinen op tijd. En ook tijdens de weekends en de daluren ligt het stiptheidscijfer, met respectievelijk 90 en 90,8 procent, hoger. De belangrijkste oorzaak van de vertragingen is averij aan het rollend materieel, dat 23,5 procent van de vertragingen veroorzaakt. Dat rollend materieel is een verantwoordelijkheid van de NMBS, benadrukt Infrabel. Andere boosdoeners zijn storingen van de seininrichting (13,3 procent) en incidenten op buitenlandse netten (11 procent). Bron: destandaard.be 25/10/2011 Eigen mening: Ik vind het zeer positief dat er nu meer naar gekeken wordt of de treinen nu al dan niet op tijd komen. Dit artikel toont aan dat de NMBS er mee bezig is en dat ze een streefdoel voorop stellen. Ik vind wel dat ze de afgelaste treinen moeten meerekenen aangezien deze toch ook nog voor vele frustraties zorgen bij de reizigers. Door dit artikel zien we dat de stiptheid van de treinen positief evolueert en dit zorgt er dan weer voor dat de reizigers hun vertrouwen in de NMBS herwinnen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik heb geleerd minder te zaniken over de stiptheid van het openbaar vervoer.
Als in het verre Zuiden de bus geen 2 uur later dan verwacht komt, mag je al dankbaar zijn. En hier neigt men te klagen over een delay van vaak maar weinige minuten. Waar is de eenheid met de wereld naar toe? .. |
#3
|
|||
|
|||
Cijfers bewijzen alles of niets. Afhankelijk van het discussie-onderwerp hanteert en jongleert men met vaak nietszeggende cijfers. De leek ziet nauwelijks het verschil, doch voelt de impact ervan en begrijpt uiteindelijk het nut van becijfering niet meer.
Het hoeft geen betoog dat de regelmatige treinreiziger zich in het ooitje genomen voelt met vooropgestelde stiptheidspercentages tot 95 %. Verwijzingen naar verouderd rollend materieel en daardoor verhoogde kans op schade zetten geen zoden aan de dijk. Bovendien dient nogmaals onderstreept dat binnen de NMBS-holding beide dochters elkaar met de beschuldigende vinger aanwijzen. Een dergelijk "kop in het zand" mentaliteit zal de efficiëntie zeker niet verbeteren in de toekomst. |